In september 2026 treedt de vernieuwde Code van de openbare weg in werking, met ingrijpende veranderingen voor het gebruik van voetpaden. Een van de opvallendste maatregelen is de verplichting om minimaal anderhalve meter vrije doorgang te behouden op het trottoir. Dit heeft grote gevolgen voor fietsparkeren in steden en gemeenten.
Fiets parkeren tegen gevels verboden
Met de invoering van de nieuwe regelgeving wordt het verboden om fietsen tegen gevels te plaatsen als hierdoor de verplichte doorgang op het voetpad niet gegarandeerd blijft. In dichtbevolkte stedelijke gebieden, waar fietsers vaak noodgedwongen hun tweewielers op het trottoir achterlaten, kan dit voor problemen zorgen.
De Fietsersbond waarschuwt dat deze maatregel zonder bijkomende maatregelen tot chaos kan leiden. “Als er niet voldoende alternatieven zijn, krijgen we een situatie waarin fietsers hun rijwielen nergens kwijt kunnen, met alle gevolgen van dien,” stelt Wies Callens, voorzitter van de Fietsersbond.
Dringend meer fietsinfrastructuur nodig
Volgens de Fietsersbond moeten steden en gemeenten dringend investeren in extra fietsparkeerplaatsen. “Je kan meer fietsrekken installeren, maar ook inpandige stallingen creëren in leegstaande gelijkvloerse verdiepingen,” suggereert Callens in een interview met VRT 1. Dit biedt een duurzame oplossing zonder extra openbare ruimte in te nemen.
Een andere optie is het herbestemmen van autoparkeerplaatsen. “Op de ruimte van één geparkeerde auto kunnen acht fietsen gestald worden,” benadrukt Callens. Dit zou niet alleen het tekort aan fietsparkeerplaatsen verminderen, maar ook bijdragen aan een fietsvriendelijker stadsbeeld. (lees verder onder de afbeelding)

Uitdaging voor lokale besturen
De invoering van deze nieuwe wetgeving stelt lokale besturen voor een uitdaging. Hoe zorgen ze ervoor dat fietsers voldoende parkeermogelijkheden hebben zonder voetpaden te blokkeren? Het herdenken van de openbare ruimte en het investeren in slimme oplossingen wordt cruciaal in de aanloop naar september 2026.
Stadsbesturen zullen innovatieve parkeeroplossingen moeten overwegen, zoals fietshubs en slimme fietsparkeerplaatsen, om de mobiliteit in stedelijke gebieden vlot en efficiënt te houden. Bovendien zal sensibilisering een belangrijke rol spelen om fietsers te informeren over de nieuwe regelgeving en hen aan te moedigen hun fiets correct te parkeren.
Komende periode bepalend
Met nog tweeënhalf jaar te gaan, is het duidelijk dat steden en gemeenten snel moeten handelen om te voorkomen dat de nieuwe regelgeving leidt tot een tekort aan veilige fietsparkeerplaatsen. De komende periode zal bepalend zijn voor hoe fietsparkeren in de toekomst wordt georganiseerd in stedelijke omgevingen.
(Afbeeldingen: Unsplash)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties