De Tesla Cybertruck. Het is een controversieel voertuig vanwege het uiterlijk, de hogere prijs dan oorspronkelijk aangekondigd, meerdere terugroepacties en de pechgevallen die sommige eigenaren hebben ervaren. Toch hebben niet alle Cybertruck-eigenaren problemen gehad met hun hoekige elektrische pick-up.
Neem bijvoorbeeld de truck die wordt besproken in de video van Teslatino hieronder. Met iets meer dan 80.000 kilometer op de teller sinds maart, is dit naar verluidt de Cybertruck met de meeste gereden kilometers ter wereld. Het is dus een ideaal voorbeeld om te onderzoeken wat er mis kan gaan met dit controversiële elektrische voertuig.
All-Wheel Drive Tesla Cybertruck
Deze specifieke Cybertruck heeft al flink wat reizen gemaakt, waaronder een epische trip naar de Noordelijke IJszee eerder dit jaar. Wat er fout kon gaan, is dus waarschijnlijk al gebeurd. Maar dat valt eigenlijk mee. Laten we beginnen met de actieradius. Dit is een All-Wheel Drive Cybertruck met een oorspronkelijke actieradius van 511 kilometer op een volle accu. Nu, na 80.000 kilometer, komt de geschatte actieradius niet hoger dan 497 kilometer bij een volle batterij.
Houd er rekening mee dat de pick-up is uitgerust met een dakrek, een daktent en terreinbanden, die allemaal invloed hebben op de actieradius van elke EV. Met andere woorden: het verlies in actieradius is minimaal, gezien de omstandigheden. Wat betreft energie-efficiëntie zijn de cijfers als volgt: een gemiddelde efficiëntie van 318 Wh/km of 3,14 km/kWh. Dat is niet geweldig, maar ook niet slecht voor een grote truck met een dakrek en een daktent. Voor deze accessoires waren geïnstalleerd, was de efficiëntie iets beter: 293 Wh/km of 3,41 km/kWh. (lees verder onder de afbeelding)

Tesla Cybertruck opladen: hoeveel kost het?
Hoeveel heeft het opladen van de Cybertruck al die tijd gekost? Dat hangt ervan af. In totaal heeft de elektrische truck 25.628 kWh aan energie verbruikt. Bij thuis opladen, waar de elektriciteitsprijs van de eigenaar $0,11/kWh bedraagt, komt dat neer op $2.819 (ongeveer €2.600). Als Tesla Superchargers de enige optie zijn, lopen de totale kosten op tot $7.688 (ongeveer €7.100), gebaseerd op een prijs van $0,30/kWh. De eigenaar gaf aan voornamelijk Superchargers te hebben gebruikt, waardoor de laadkosten vrij hoog zijn, maar lagere kosten waren mogelijk geweest met thuis opladen.
Ter vergelijking: een Ford F-150 op benzine zou ongeveer $7.000 (ongeveer €6.500) aan brandstof hebben gekost. Neem dat zoals je wilt. Het enige echte probleem met de truck was de gemotoriseerde tonneaucover, die een paar keer verkeerd uitgelijnd was en waarvoor servicebezoeken nodig waren. Ook werd de terugroepactie voor het gaspedaal uitgevoerd: het pedaaldeksel werd aan de onderkant vastgeklonken om te voorkomen dat het zou verschuiven en het gaspedaal in volledig geopende stand zou blokkeren.
(lees verder onder de afbeelding)

Tesla wil motor onderzoeken
Maar hier wordt het interessanter. De achterste motor van deze All-Wheel Drive Cybertruck werd vervangen door een nieuwe eenheid—niet omdat deze kapot was, maar omdat Tesla de mogelijke schade in de oorspronkelijke motor wilde onderzoeken. Dit is namelijk naar verluidt de Cybertruck met de meeste kilometers, en de autofabrikant wilde real-world informatie verzamelen over de hardware. Het stuur zonder stuurkolom (steer-by-wire) kreeg ook veel lof van de eigenaar. Ter herinnering: de Cybertruck heeft geen traditionele stuurkolom. In plaats daarvan stuurt het stuurwiel digitale signalen naar de stuurmotor.
En dat was het zo’n beetje. Wellicht is de vervanging van de achterste motor verdacht, en een gewone eigenaar zonder invloed op sociale media zou waarschijnlijk niet dezelfde behandeling krijgen, maar er was niets mis met de oorspronkelijke motor.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties