Review: EA Sports FC 25 – Kleine updates wat betreft core gameplay maar wel een gloednieuwe modus games
Review: EA Sports FC 25 – Kleine updates wat betreft core gameplay maar wel een gloednieuwe modus

Sinds vorig jaar brengt EA de game die eerder bekend stond als ‘’FIFA’’ uit onder de naam ‘’EA Sports FC’’. Hoewel de game van vorig jaar wel enkele nieuwe features bevatte, verwachtten spelers er toch meer van. Nu is het tijd voor de release van EA Sports FC 25. Uiteraard bevat deze nieuwe game ook diverse wijzigingen en toevoegingen ten opzicht van de voorgaande game. In deze review zullen we je vertellen of EA Sports FC 25 de moeite waard is.

Pro Clubs heet nu Clubs

Net als altijd bevat EA Sports FC 25 meerdere modi waarin speler zich kunnen vermaken. Clubs keert uiteraard weer terug in EA Sports FC 25. Deze modus, die eerder Pro Clubs werd genoemd, laat je je eigen speler creeren met anderen te spelen in 11 tegen 11 wedstrijden. Naarmate je XP verzamelt, kan je je eigen speler verbeteren. In EA Sports FC 25 heeft deze modus ook enkele toevoegingen gehad.

Clubhouse is een nieuwe toevoegingen in Clubs in EA Sports FC 25. Dit is als het ware een plaats waar je met anderen kunt communiceren. Deze feature moet als het ware het gevoel nabootsen dat je zou hebben als je met andere spelers voorbereid voor een wedstrijd in de kleedkamer. In de Clubhouse kun je bijvoorbeeld zien welke modi de andere spelers uit je club spelen. Verder kun je de Clubhouse aanpassen met verschillende items om de identiteit van je eigen Club te weergeven.

Een andere nieuwe feature in Clubs in FC 25 is Clubs Rush, de vervanger van Volta. Deze modus zullen we later in deze review toelichten. Verder is er een nieuw progressiesysteem waarbij je de faciliteiten van je Club kunt verbeteren voor verschillende bonuses. Zo kunnen deze faciliteiten je bijvoorbeeld beter maken in het schieten, maar ook nieuwe playstyles vrijspelen voor je personage. Over het algemeen zijn de verbeteringen van Clubs erg geslaagd en maken een al vermakelijke modus nog iets beter.

Carrière

Manager Career en Player Career zijn uiteraard ook aanwezig in EA Sports FC 25. In Manager Career kun je een eigen team kiezen die je wilt coachen en leiden tot succes. Een nieuwe feature in EA Sports FC 25 is de mogelijkheid om een team te coachen in overeenstemming met de wedstrijden die het team in het echt speelt. Zo kun je een wedstrijd kiezen uit het seizoen en vanaf dat moment spelen. Dit brengt een element van realisme met zich mee. Hoewel deze feature is aangekondigd, is het nog niet beschikbaar in de game. EA gaf aan dat het plan is om de feature ergens in 2024 uit te brengen.

Verder speelt FC IQ ook een belangrijke rol in de nieuwe Career modi. Dit is één van de centrale vernieuwingen op het vlak van gameplay in EA Sports FC 25. Elke speler op het veld kan je namelijk van rol wisselen. Zo kan je een middenvelder bijvoorbeeld instellen als verdedigend, maar ook een box-to-box rol geven. Dit zorgt er dan vervolgens voor dat je middenvelder zowel helpt met verdedigen als met aanvallen. Elke speler heeft bepaalde rollen waarin hij of zij goed is. Een + teken betekent dat de speler goed is in de rol en ++ betekent dat de speler één van de beste spelers is in de rol. Deze feature beïnvloedt hoe spelers zich gedragen wanneer ze de bal niet hebben. Een aanvaller met de Poacher rol gaat bijvoorbeeld constant rennen achter de verdedigers om ruimte te creëren. In de Career modi speelt FC IQ ook een belangrijke rol en brengt diepgang met zich mee.

Rush-modus en EA Sports FC Ultimate Team

Eén van de modi van de voorgaande game ontbreekt in EA Sports FC 25, namelijk Volta. In EA Sports FC 25 is Volta niet meer beschikbaar en in plaats daarvan kunnen spelers zich vermaken met de Rush modus. De nieuwe Rush modus is apart speelbaar maar maakt ook deel van Ultimate Team.

In Rush nemen teams van vijf tegen vijf het tegen elkaar op. Wat deze modus uniek maakt, is dat elke speler op het veld wordt bestuurd door iemand anders. Hierdoor is samenwerking van groot belang in de modus. Voordat een potje begint kun je zelf kiezen met welke speler je gaat spelen. Het is vaak handig om in ieder geval één verdediger in je team te hebben. Net als de samenwerking is daarmee ook de samenstelling van het team van belang. Hoewel het soms frustrerend is om met anderen te spelen die alles zelf willen doen, vonden wij het over het algemeen een erg vermakelijke nieuwe modus. Wij hopen dat EA deze modus nog verder uitbreidt met bijvoorbeeld een ranked-modus.

Buiten Rush bevat Ultimate Team weinig nieuws. Wel zijn er enkele aangename wijzigingen zoals het feit dat spelers en managers geen contracten meer nodig hebben. Verder zien de stadions er ook iets beter uit dan in EA Sports FC 25. Daarnaast zijn er ook cosmetische evolutions in de game, wat ervoor zorgt dat je je kaarten een unieke look kunt geven. Hoewel Rush een leuke toevoeging is aan de modus, valt het aantal nieuwe features in Ultimate Team tegen. Vooral als je bedenkt dat Ultimate Team veruit de meest gespeelde modus in de game is.

Gameplay is ietsje anders

Bij een nieuwe voetbal-game is uiteraard één van de belangrijkste aspecten hoe de game daadwerkelijk voelt om te spelen. FC IQ was zoals al eerder gezegd een goede toevoeging en zorgt voor wat meer diepgang in het creëren van je team. Toch stelt de gameplay in het algemeen teleur in EA Sports FC 25. Spelers voelen over het algemeen erg traag aan, ook al zijn het de snelste spelers. Verdedigen in EA Sports FC 25 is veel makkelijker door de verbeterde AI van verdedigers. Dit zorgt ervoor dat potjes vaak eindigen met weinig doelpunten. De sterkte van de verdedigers heeft ervoor gezorgd dat veel spelers kiezen voor een formatie met vijf verdedigers. Het is erg frustrerend om hiertegen te spelen omdat je nauwelijks kansen kunt creëren.

Een ander element van de gameplay dat teleurstellend is, is de nieuwe L1 speedboost die wordt gebruikt door de meeste competitieve spelers. Bepaalde spelers kunnen deze speedboost gebruiken om ineens langs je verdedigers te sprinten. Het probleem met de gameplay is dat het vaak onmogelijk is om voetballend kansen te creëren, waardoor je je genoodzaakt voelt om deze speedboost te gebruiken. Hopelijk zal EA deze speedboosts wat minder krachtig maken, want het is niet vermakelijk om op deze manier een potje voetbal te spelen.

EA Sports FC 25 bevat toffe nieuwe features voor de meeste game modes. Clubs is verbeterd, FC IQ is een goede nieuwe toevoeging en Rush is een uitstekende vervanger voor Volta. Toch stelt EA Sports FC 25 teleur op één van de aspecten wat het belangrijkst is in een voetbal-game, namelijk de gameplay. De gameplay voelt er traag aan en verdedigende AI is te sterk, wat zorgt voor frustrerende potjes voetbal. Wij hopen dat EA de gameplay zal aanpassen in toekomstige updates.