Somber nieuws voor Belgen met een elektrische step: "Zorgwekkende ontwikkeling gezien de toenemende populariteit" News
Somber nieuws voor Belgen met een elektrische step: "Zorgwekkende ontwikkeling gezien de toenemende populariteit"
News

Somber nieuws voor Belgen met een elektrische step: "Zorgwekkende ontwikkeling gezien de toenemende populariteit"

In 2024 werd een lichte daling van 3% in het aantal letselongevallen op Belgische wegen opgetekend, volgens de verkeersveiligheidsbarometer van Vias, gebaseerd op politiecijfers. Deze daling wijst op een positieve trend in de algemene verkeersveiligheid. Bovendien is er een "gunstige tendens" waargenomen in het aantal ongevallen waarbij bestuurders onder invloed van alcohol betrokken waren.

Elektrische steps: zorgwekkende ontwikkeling

Tegenover de algemene daling in letselongevallen staat een opmerkelijke stijging van 9% in het aantal ongevallen met elektrische steps. Deze stijging is zorgwekkend, vooral gezien de toenemende populariteit van elektrische steps als vervoersmiddel in stedelijke gebieden.

Analyse van ongevallen met elektrische steps

Een gedetailleerde analyse van 100 ongevallen met elektrische steps in Brussel in 2020 door Vias institute onthulde de volgende bevindingen:

  • Ongevallen op kruispunten (29%): Vaak worden e-steps aangereden door auto's die afslaan terwijl de step rechtdoor rijdt. In veel gevallen merkt de automobilist de e-step niet op.
  • Enkelzijdige ongevallen (23%): Deze ongevallen zonder tegenpartij zijn vaak te wijten aan externe factoren zoals wegomstandigheden, maar ook aan het gedrag van de e-stepgebruiker, zoals rijden onder invloed van alcohol of drugs.
  • Ongevallen bij oversteekplaatsen (11%): E-stepgebruikers worden aangereden op zebrapaden, vaak doordat ze vanaf het voetpad met te hoge snelheid de straat oversteken, wat automobilisten kan verrassen.
  • Botsingen tussen kwetsbare weggebruikers (9%): Aanrijdingen tussen e-stepgebruikers en voetgangers of fietsers komen voor, waarbij de e-stepgebruiker vaak wettelijk aansprakelijk is.
  • Ongevallen met geparkeerde voertuigen (4%): Net als fietsers kunnen e-stepgebruikers slachtoffer worden van bestuurders die hun portier onvoorzichtig openen. (lees verder onder de afbeelding)
Somber nieuws voor Belgen met een elektrische step: "Zorgwekkende ontwikkeling gezien de toenemende populariteit"

Impact van infrastructuur op verkeersveiligheid

De inrichting van de infrastructuur speelt een cruciale rol in de verkeersveiligheid. Een studie van Vias institute toonde aan dat op gevaarlijke of 'zwarte' kruispunten die heringericht werden, het aantal gewonden en doden gemiddeld met 28% daalde. Effectieve maatregelen zijn onder andere het plaatsen van afschermende constructies zoals vangrails, het aanleggen van tunnels of bruggen over kruispunten, en het vernieuwen van rotondes.

Conclusie: gemengd beeld van de verkeersveiligheid

Hoewel de algemene daling in letselongevallen een positieve ontwikkeling is, vormt de stijging in ongevallen met elektrische steps een uitdaging voor de verkeersveiligheid. Het is essentieel om zowel infrastructuurmaatregelen te blijven implementeren als gebruikers van elektrische steps te sensibiliseren over veilig rijgedrag. Alleen door een geïntegreerde aanpak kunnen we streven naar een veiligere mobiliteit voor alle weggebruikers.

(Bron: Het Laatste Nieuws, VRT - Afbeeldingen: Unsplash)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties