Vanaf 1 september 2026 treedt in België de nieuwe 'Code van de openbare weg' in werking, een grondige herziening van de huidige wegcode die al sinds 1975 van kracht is. Deze hervorming brengt belangrijke wijzigingen met zich mee voor motorrijders, gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verduidelijken van bestaande regels. In dit artikel bespreken we de belangrijkste veranderingen en hun impact op motorrijders.
Gebruik van de reddingsstrook bij filevorming
Een van de meest opvallende wijzigingen is dat motorrijders voortaan expliciet gebruik mogen maken van de reddingsstrook bij filevorming op autosnelwegen. Hoewel dit in de praktijk al gebeurde, wordt het nu officieel toegestaan. Motorrijders mogen tussen de twee meest linkse rijstroken rijden, mits ze een maximale snelheid van 50 km/u aanhouden en het snelheidsverschil met andere voertuigen niet meer dan 20 km/u bedraagt.
Aanpassing van parkeerregels voor motorfietsen
De nieuwe wegcode stelt dat motorfietsen niet langer dwars op de rijbaan geparkeerd mogen worden, tenzij dit specifiek is toegestaan. Voortaan moeten motorfietsen parallel aan de rijrichting geparkeerd worden. Daarnaast mag parkeren op het voetpad alleen als er een vrije doorgang van minstens 1,5 meter overblijft voor voetgangers.
Inhaalverbod en tripleren
Het verkeersbord C35, dat een inhaalverbod aanduidt, geldt voortaan ook voor motorrijders. Dit betekent dat motorrijders in de zones waar dit bord staat, geen andere voertuigen mogen inhalen. Bovendien wordt het zogenaamde 'tripleren' – het inhalen van een voertuig dat zelf al aan het inhalen is – verboden voor alle weggebruikers, inclusief motorrijders.
Groepsritten en signaalgevers
De regels voor groepsritten met motorfietsen worden aangepast. Een groep mag nu gevormd worden vanaf 10 rijders (voorheen 15) en tot maximaal 100 rijders. Groepen van 10 tot 50 deelnemers mogen begeleid worden door één of meer signaalgevers, terwijl groepen van 50 tot 100 deelnemers verplicht begeleid moeten worden door minstens twee signaalgevers. Groepen van meer dan 100 deelnemers moeten opgesplitst worden. (lees verder onder de afbeelding)

Verplicht correct dragen van de valhelm
De nieuwe regels benadrukken het correct dragen van de valhelm. Het niet correct vastmaken van de helm, zoals het loslaten van de kinband, wordt voortaan beschouwd als het niet dragen van de helm en is dus strafbaar.
Gebruik van dagrijlichten
Overdag en bij goede zichtbaarheid mogen motorrijders hun dimlichten vervangen door dagrijlichten. Deze wijziging is bedoeld om de zichtbaarheid van motorrijders te verbeteren zonder andere weggebruikers te verblinden.
Voor- en nadelen van de nieuwe regels
Voordelen:
- Verhoogde verkeersveiligheid: Door duidelijke regels omtrent inhalen, parkeren en groepsritten wordt de veiligheid voor zowel motorrijders als andere weggebruikers verbeterd.
- Officiële erkenning van bestaande praktijken: Het gebruik van de reddingsstrook bij filevorming wordt nu wettelijk toegestaan, wat zorgt voor meer duidelijkheid.
- Betere zichtbaarheid: De mogelijkheid om dagrijlichten te gebruiken en de nadruk op correct helmgebruik dragen bij aan de zichtbaarheid en veiligheid van motorrijders.
Nadelen:
- Beperking in parkeeropties: De verplichting om parallel te parkeren kan in sommige situaties minder praktisch zijn voor motorrijders.
- Strengere handhaving: De nadruk op correct helmgebruik en het verbod op tripleren kunnen leiden tot meer controles en boetes.
De nieuwe 'Code van de openbare weg' brengt aanzienlijke veranderingen met zich mee voor motorrijders in België. Het is essentieel voor motorrijders om zich bewust te zijn van deze wijzigingen en hun rijgedrag hierop aan te passen om boetes te vermijden en bij te dragen aan een veiligere verkeersomgeving.
(Bron: AutoWeek - Afbeeldingen: Unsplash)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties