Na ruim vier jaar ervaring met elektrische auto’s en plug-in hybrides kiest de Britse autoliefhebber en contentmaker Harry Metcalfe opnieuw voor een dieselmotor. Zijn keuze viel op een diesel aangedreven Range Rover Sport, voornamelijk vanwege de hoge kosten en forse afschrijving van PHEV’s.
Kosten en waardeverlies wegen zwaar mee
Volgens Metcalfe zijn de maandelijkse kosten van de dieselvariant bijna de helft van die van een plug-in hybride, wat de overstap financieel aantrekkelijk maakt. "Elektrisch rijden is niet per se goedkoper," stelt hij. De kosten per kilowattuur zijn volgens hem vergelijkbaar met die van benzine, waardoor het voordeel van elektrisch rijden grotendeels wegvalt. (lees verder onder de afbeelding)

Dalende populariteit van EV’s
Daarnaast merkt hij op dat de verkoop van elektrische voertuigen in het Verenigd Koninkrijk terugloopt. Vooral particuliere kopers blijven terughoudend, mede door het beperkte aanbod aan betaalbare modellen en een overaanbod aan dure, luxe EV’s.
Beperkingen in actieradius en laadinfrastructuur
Ook praktische bezwaren spelen een rol in zijn beslissing. De actieradius van EV’s valt in de praktijk vaak tegen, laadinfrastructuur blijft een uitdaging, en koude weersomstandigheden hebben een flinke impact op de batterijprestaties — tot wel 40% minder bereik in de winter. Metcalfe pleit ook voor een bredere benadering van CO₂-reductie, met ruimte voor alternatieven zoals duurzame brandstoffen en waterstof, in plaats van volledige focus op elektrificatie.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties