De overstap van fossiele brandstofauto’s naar elektrische voertuigen (EV’s) versnelt, gedreven door de klimaatcrisis en een onzekere economische toekomst. Deze transitie roept belangrijke vragen op, zoals hoe de afschrijving van EV’s zich verhoudt tot die van auto’s met een verbrandingsmotor (ICE). Wat bepaalt de waarde van een auto in de loop van de tijd en hoe presteren EV’s op dit vlak?
Afschrijving is het verschil tussen de oorspronkelijke aankoopprijs van een auto en de huidige marktwaarde. In Europa verliezen de meeste voertuigen ongeveer 50% van hun waarde in de eerste drie jaar, waarna de afschrijving vertraagt. Diverse factoren beïnvloeden dit proces, zoals kilometerstand, voertuigconditie, merk en model, en vraag en aanbod. Bij EV’s spelen extra aspecten een rol, zoals batterijgezondheid, technologische ontwikkelingen en overheidsbeleid.
Uit een recent Italiaans onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat nationale belastingmaatregelen en subsidies een grote impact hebben op de restwaarde van EV’s. Zo kan de Tesla Model 3 in sommige landen duizenden euro’s goedkoper zijn dan een vergelijkbare benzineauto, terwijl hij in andere landen juist duurder uitvalt.
Aanvankelijk hadden EV’s een snellere afschrijving dan ICE-auto’s, vooral door snelle innovaties in batterijtechnologie. Nieuwe modellen met een langere actieradius en snellere laadtijden maakten oudere EV’s minder aantrekkelijk. Batterijdegradatie was een belangrijke zorg, maar uit data van Recurrent blijkt dat dit langzamer gaat dan verwacht. Slechts 2,5% van de batterijen werd buiten fabrieksherinneringen vervangen, wat het vertrouwen in de duurzaamheid van EV’s vergroot. (lees verder onder de afbeelding)
De toekomstige waarde van EV’s wordt beïnvloed door factoren zoals batterijproductiekosten, overheidsreguleringen en milieubelastingen. De EU-brede ban op nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035 zal waarschijnlijk de restwaarde van EV’s versterken. Hoewel uit gegevens van de Autovista Group blijkt dat EV’s momenteel sneller in waarde dalen dan ICE-auto’s in verschillende Europese markten, biedt de groei van de tweedehandsmarkt nieuwe kansen.
Dalende batterijprijzen en verbeterde technologieën zullen op termijn de afschrijving van EV’s verminderen, waardoor ze steeds competitiever worden op de occasionmarkt. De kloof met traditionele brandstofauto’s zal kleiner worden, vooral naarmate het vertrouwen in EV’s groeit en de infrastructuur zich verder ontwikkelt.
(Bron: Euronews - Afbeeldingen: Unsplash)
Lees het artikel op de mobiele website