Elektrische auto is gemiddeld even duur als brandstofwagen, maar er is één belangrijk verschil Wheels
Elektrische auto is gemiddeld even duur als brandstofwagen, maar er is één belangrijk verschil
Wheels

Elektrische auto is gemiddeld even duur als brandstofwagen, maar er is één belangrijk verschil

De totale kosten van een elektrische auto zijn gemiddeld vergelijkbaar met die van een brandstofauto, maar het aanbod van goedkope elektrische modellen blijft achter. Dit blijkt uit een studie van het Federaal Planbureau.

Wat is het 'duurst': een elektrische wagen of een brandstofwagen?

Elektrische auto's zijn doorgaans duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik dan diesel- en benzineauto's. Het Federaal Planbureau heeft de 'total cost of ownership' (totale eigenaarskosten) van alle nieuwe auto's die op de Belgische markt zijn verkocht, geanalyseerd. Hierbij zijn niet alleen de aankoopkosten van de auto meegenomen, maar ook de gebruikskosten en belastingen gedurende de hele levensduur.

In de analyse is rekening gehouden met het jaarlijkse aantal gereden kilometers en of de auto's door particulieren of bedrijven zijn aangeschaft. Uit de studie blijkt dat de totale eigenaarskosten van de gemiddelde elektrische auto voor particulieren, bij een jaarlijks rijbereik van 15.000 km, in verschillende segmenten (zoals gezinsauto’s, bestelwagens of SUV’s) vergelijkbaar zijn met die van een gemiddelde benzine- of dieselauto.

(lees verder onder de afbeelding)

Elektrische auto is gemiddeld even duur als brandstofwagen, maar er is één belangrijk verschil

Wanneer is een elektrische wagen de goedkoopste optie?

Wel benadrukt het Planbureau dat de goedkoopste elektrische auto duurder is dan de goedkoopste benzineauto, wat het beperkte aanbod in het lagere prijssegment weerspiegelt. In de meeste segmenten worden elektrische auto's pas de voordeligste optie voor mensen die meer dan 30.000 km per jaar rijden, omdat dan de lagere gebruikskosten zwaarder doorwegen in de totale kosten.

Voor bedrijfswagens hebben elektrische en plug-in hybride auto's een groot voordeel, omdat de fiscale voordelen voor deze wagens afhankelijk zijn van hun CO2-uitstoot. Hierdoor zijn deze auto's veel competitiever dan voertuigen met een traditionele verbrandingsmotor, aldus het Planbureau.

(Afbeeldingen: Freepik)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties