Een elektrische auto waar stoom afkomt tijdens het laden, is dat gevaarlijk?

Hoewel het misschien verontrustend lijkt, is het verschijnen van stoom tijdens het opladen van elektrische voertuigen (EV's) niet gevaarlijk. Bij traditionele benzineauto's duidt stoom uit de motor vaak op een ernstig probleem. Bij EV's is dit echter anders. Vooral bij koud weer kan stoomvorming tijdens het opladen normaal zijn en geen reden tot zorg.

Warmtepomp

Moderne EV-modellen, zoals die van Tesla, zijn uitgerust met een warmtepomp die helpt bij het optimaliseren van het laadproces. Deze voertuigen laden het efficiëntst op bij een temperatuur van ongeveer 50 graden Celsius. In koude omstandigheden activeert de warmtepomp om de laadpoort op deze ideale temperatuur te brengen, wat kan leiden tot zichtbare waterdamp. Sommige Tesla-modellen tonen zelfs een melding op het dashboard met de tekst 'waterdamp kan zichtbaar zijn' om bestuurders gerust te stellen. (lees verder onder de afbeelding)

Snellaadstations

Het is belangrijk op te merken dat deze stoomvorming vaker voorkomt bij snellaadstations, zoals Superchargers, dan bij langzamere thuisladers. Dit komt doordat de warmtepomp harder werkt om het voertuig snel op te laden. Hoewel stoom tijdens het opladen meestal onschuldig is, zijn er situaties waarin het een teken kan zijn van een probleem. Als de stoom donker van kleur is, gepaard gaat met knetterende of sissende geluiden, of een geur heeft die doet denken aan kersengeur, kan dit wijzen op een ernstiger probleem, zoals 'thermal runaway'. In dergelijke gevallen is het raadzaam onmiddellijk professionele hulp in te schakelen.

Efficiënt opladen

Over het algemeen is het verschijnen van stoom tijdens het opladen van een EV in koude omstandigheden normaal en zelfs een teken dat het voertuig zichzelf helpt om efficiënt op te laden. Bestuurders hoeven zich in deze situaties geen zorgen te maken en kunnen erop vertrouwen dat hun voertuig naar behoren functioneert.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen