Velen zullen het niet herinneren, maar de Mana-games waren destijds heel populair net als Final Fantasy. De serie verdween voor een lange tijd terwijl de community vroeg om een moderne game. Het enige wat fans kregen waren remasters en spin-offs. Nu 15 jaar later verschijnt er eindelijk weer een mainline Mana-game genaamd Visions of Mana. Of deze game de moeite waard is, lees je in deze review.
De reis naar de manaboom
Het verhaal van Visions of Mana begint wanneer er een festival wordt gehouden waar de Faerie een nieuwe Alm benoemt. Dit is als het ware een uitverkorene die op reis moet naar het hart van de wereld om de Tree of Mana te bereiken. Het vreemde is dat de Alm zichzelf moet opofferen aan de Tree of Mana, maar iedereen in deze wereld is hier helemaal ok mee. Niemand die in opstand komt om de Alm in leven te houden.
De uitverkorene is niemand minder dan Hinna, de jeugdvriend van hoofdpersoon Val die een Soul Guard is. Hinna krijgt de taak om op pad te gaan en Val laat haar niet alleen gaan. Zodoende begint een avontuur richting de Tree of Mana. Onderweg kom je langs verschillende provincies en wordt je party steeds groter met interessante personages. Naast de main story heeft ieder personage een eigen motivatie en innerlijke conflicten. Personages beginnen heel eendimensionaal, maar gedurende het verhaal komt er steeds meer diepgang omdat iedereen een groei meemaakt. Dit is ook het geval voor de main story die simpel begint, maar op het einde wordt het best spannend. Dat komt omdat je meer om deze personages bent gaan geven.
Voorspelbaar is het verhaal wel een beetje, maar dat neemt niet weg dat het niet vermakelijk genoeg is. Als je veel Anime-series hebt gekeken en veel RPG’s hebt gespeeld, dan weet je vaak al wat er gaat gebeuren voordat het heeft plaatsgevonden. Ook zijn er pacing problemen. De finale is goed, maar met name de derde act voelde te langdradig. Het verhaal uitspelen neemt ongeveer 30 uur in beslag. Wil je alles 100% voltooien, dan ben je tientallen uren extra bezig.
Diepgaand class-systeem
Combat in Visions of Mana is niet turn-based, maar real time. Je hebt een snelle en een krachtige aanval, een dodge en een jump-knop. Verder beschik je over magiepunten die je kan gebruiken voor vette magieaanvallen en kan je wisselen tussen party-leden. Ieder personage beschikt over een class die weer toegang geven tot nieuwe magische aanvallen. Combat is vloeiend genoeg en het gebruik van magie, elementen en je bondgenoten zorgen voor genoeg diepgang. Met name de baasgevechten maken indruk en vergen dat je de verschillende mechanics en vaardigheden goed genoeg beheerst om een obstakel te kunnen passeren. Baasgevechten vergen strategie en zijn ook in de standaard moeilijkheidsgraad best pittig. De hoogtepunten wat betreft gameplay zijn de verschillende baasgevechten die je gaat tegenkomen tijdens je avontuur.
De verschillende elementen zijn niet alleen handig in combat, maar ook tijdens het verkennen van de open gebieden in Visions of Mana. Zo kan je met de kracht van wind een mini tornado creëren, waarmee je op een hogere plek kan komen en daar bijvoorbeeld een schatkist met loot kan openen.
Als een sprookje die tot leven is gekomen
De kleurrijke wereld van Visions of Mana ziet er heel goed uit. De wereld is heel vrolijk alsof je een tekenfilm sprookje aan het spelen bent. De game die het dichts in de buurt komt wat betreft grafische stijl is Genshin Impact, die game ziet er wel iets beter uit dan Visions of Mana. Iedere provincie in Visions of Mana ziet er uniek uit. Je krijgt telkens het gevoel dat je in een nieuwe wereld bent, wat aanmoedigt om meer van de wereld te verkennen. Jammer genoeg is dit niet een open wereld RPG, maar krijg je te maken met lineaire levels met af en toe vrijheid in een open map. Iedere provincie heeft verder een eigen cultuur die je merkt aan de bevolking.
Wat betreft performance is het grotendeels goed. Er zijn heel af en toe framedrops merkbaar, maar gelukkig komt dit niet heel vaak voor. Jammer genoeg zijn er af en toe ook framedrops in de Performance-modus op de PlayStation 5. Bugs zijn er ook, met name visuele glitches waarbij bijvoorbeeld een dialoog wordt gevoerd, maar een personage niet lijkt te praten. Het zijn gelukkig niet game breaking bugs, maar deze halen je wel uit de immersie. Een patch of twee voor bug fixes en stabiliteit lijkt nodig. Een verbeterpunt is verder de user interface die niet heel gebruikersvriendelijk is. Alleen om bepaalde skills te wijzigen moet je langs meerdere menu’s, wat je compleet uit de flow haalt. Op dit gebied is Visions of Mana nog altijd een JRPG van tientallen jaren terug.
Conclusie
Visions of Mana is een klassieke RPG, maar dan in een modern jasje. Het verhaal zal je niet wegblazen, vooral niet aan het begin, maar gaandeweg komt er meer diepgang en begin je meer om de personages te geven. Er zijn jammer genoeg wel pacing-problemen, met name in de derde act. Combat voelt prima aan met veel strategische mogelijkheden en het verkennen van de magische wereld is leuk gedaan. De graphics en art style is mooi vormgegeven alsof een sprookje tot leven is gekomen. Wel zijn er zeker nog bugs, performance-problemen en visuele glitches die aangepakt moeten worden. Voor mensen die zoeken naar een ouderwetse JRPG zonder live service-elementen en microtransacties is Visions of Mana wat ons betreft een aanrader.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties