Review Victrix Gambit Prime - De snelste Pro-controller games
Review Victrix Gambit Prime - De snelste Pro-controller

Het aantal third party controllers van hardware fabrikanten voor de verschillende consoles neemt toe, vooral omdat we nu midden in een console generatie zijn. Het merk Performance Designed Products (PDP), wat nu eigendom is van Turtle Beach Corporation, had ons afgelopen jaar voorzien van de Victrix Pro BFG, een premium Pro-controller met innovatieve key features. Echter is de Victrix Pro BFG niet voor iedereen, door de hoge prijs. PDP heeft ook de Victrix Gambit Prime uitgebracht, een gunstig geprijsde Pro-controller. Of deze de moeite waard is, lees je in deze review.

Victrix Gambit Prime

De Victrix Gambit Prime is een bedrade Pro-controller gemaakt voor de competitieve gamer. Deze controller heeft back-buttons en veel modulaire opties om de controller naar wens aan te passen. De Victrix Gambit Prime heeft een adviesprijs van €79,99. Er is ook een versie die €20 duurder kost. Daar krijg je extra onderdelen bij zoals extra gekleurde behuizingen en een carrying case.

De Victrix Gambit Prime is compatible met de Xbox One, Xbox Series S, Xbox Series X en de PC. Er is op het moment van schrijven geen PlayStation-versie aangekondigd of uitgebracht. Dit is een officieel Xbox-gelicenceerde controller, dus 100% compatible en getest voor het Xbox-platform. Het is jammer dat er helemaal geen draadloze connectiviteit is. Daardoor is deze controller niet aantrekkelijk voor een groep gamers. PDP richt zich echter op de competitieve gamer waar iedere milliseconde telt. Als je namelijk bedraad speelt, is er geen input delay of enige vorm van latency. Of je nu een shooter of een fighting game speelt, actie staat hier gelijk reactie met geen vertraging. Een draadloze controller heeft wel te maken een vorm van vertraging. Dit merk je vooral wanneer je een lange combo maakt in een fighting game. Door de vertraging, kan je combo mislukken.

PDP zegt dat dit de snelste Pro-controller is, niet alleen omdat het data snel via de kabel stuurt, maar omdat het een zogeheten Dual Core technologie heeft. Eén core draait enkel om het verwerken van input. De andere core draait helemaal om audio processing als je een bedrade headset hebt aangesloten. Voor het competitief spelen is bedraad gamen zeker de beste keuze, maar toch is het jammer dat er geen optie is om draadloos te spelen. Een Bluetooth-verbinding was ook fijn geweest voor PC-gaming om bijvoorbeeld een casual game te spelen. Wil je deze controller gebruiken casual of competitief, dan moet je het bedraad aansluiten. Voor de één is dat een probleem en voor een ander is dit een non-issue.

victrix gambit prime controller

Controller + extra onderdelen

Zoals je verwacht bij een Pro-controller krijg je heel wat meer naast je controller. Dat is bij de Victrix Gambit Prime ook het geval. Deze controller komt met een onderdelendoosje met allemaal extra’s. Deze controller is namelijk modulair. Heel eenvoudig kan je verschillende knoppen op de Victrix Gambit Prime veranderen. Denk 4 soorten analoge sticks, een extra D-pad, back-buttons en de grootte van de cirkels om de analoge sticks om de travel distance aan te passen. Jij bepaalt hoe je deze controller het liefst in gebruik neemt. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor een lang rechterpookje om beter te kunnen snipen in een first person shooter. In plaats van een kruisvormige D-pad kan je een full sized D-pad nemen die meer feedback geeft.

Aangezien dit een bedrade controller is, krijg je uiteraard ook een lange USB-A naar USB-C-kabel meegeleverd. Deze is gewoven, gaat niet in de knoop en voelt heel stevig aan. De kabel is 3 meter lang en daarmee geschikt in bijvoorbeeld de woonkamer waarbij je meer afstand hebt met je console. De kabel is gelukkig niet ingebouwd, dus mocht er ooit een defect optreden, dan kan je gewoon een nieuwe kabel gebruiken in plaats van heel je controller te vervangen of repareren.

Ga je voor de €99 versie van de Victrix Gambit Prime, dan krijg je ook nog eens extra behuizingen om je controller meer te personaliseren voor een coole uitstraling, maar ook voor een ander gevoel in je handen. Deze behuizingen zijn namelijk gemaakt van andere materialen die anders aanvoelen. Ook krijg je bij de duurdere versie een hardcover carrying case bijgeleverd. Daar kan je de doos voor onderdelen, de USB-kabel en de controller in doen. Handig als je deze controller echt gaat gebruiken voor eSports-toernooien. In de case heb je dan alles wat je nodig hebt.

Personaliseren

Gamers kunnen de Victrix Gambit Prime naar wens aanpassen via de Victrix Control Hub Software. Deze applicatie is gratis op zowel de PC als de Xbox-consoles. Je hoeft als console gamer dus niet iedere keer de controller aan te sluiten op een PC om wijzigingen door te voeren. Deze applicatie kan je ook gewoon downloaden en draaien op je Xbox-console.

Met de software kan je de functies van de back buttons aanpassen, de controller voorzien van nieuwe firmware updates, audio volume is aan te passen, de helderheid van een aangesloten microfoon, de kracht van de trilmotor, de thumbsticks zijn te kalibreren, de deadzone is aan te passen en alle knoppen zijn te re-mappen. Doe je iets verkeerd, dan kan je heel eenvoudig de controller terugzetten naar de originele staat.

victrix gambit prime

Premium-gevoel

DeVictrix Gambit Prime voelt goed in de hand. Op het moment dat je het oppakt krijg je een premium gevoel die je ook krijgt bij een Xbox Elite-controller die veel duurder is. De materialen voelen stevig aan, je krijgt veel grip door de texturen aan de pootjes en de face buttons zijn snappy. De standaard d-pad viel een beetje tegen, maar de vierkante D-pad die je erbij krijgt geeft wel fijn feedback. De knoppen naast het Xbox-logo zijn een beetje wennen doordat deze een beetje ver van elkaar zijn geplaatst. Vergeleken met een standaard Xbox-controller zijn de share en options-knoppen ietsje meer naar rechts en links geplaatst. De LB en RB-bumpers geven meer feedback dan een standaard Xbox-controller maar de triggers van een Xbox Elite, Victrix Pro BFG of een Turtle Beach Stealth Ultra zijn wel beter.

De RT en LT-triggers zijn wel heel goed met een lange travel distance. Het beste is dat je de travel distance zelf kan instellen op 5 verschillende niveaus. Aan de achterkant van de controller is er een schakelaar waarmee je de afstand van de triggers kan bepalen. Je kan het bijvoorbeeld zo instellen dat je maar klein beetje hoeft te drukken en er wordt al input geregistreerd, handig voor het sneller reageren in een PvP shooter. PDP noemt dit Clutch Triggers. De controller heeft ook een ingebouwde audio jack met een levenslange licentie voor Dolby Atmos voor betere processing van audio met name in games die 3D audio bevatten.

Standaard komt de Victrix Gambit Prime met vier programmeerbare back buttons. Deze kan je naar wens instellen via de gratis software. In de onderdelendoos, is er ook een tweede back button paddle te vinden. Deze bevat twee programmeerbare knoppen. Je kan dus kiezen om op je Victrix Gambit Prime, twee of vier programmeerbare back buttons te gebruiken. Verder voelen de analoge sticks goed aan, met name de extra sticks die je bijgeleverd krijgt. Het is alleen jammer dat dit standaard sticks zijn en niet de betere hall effect sticks die meer hardware fabrikanten beginnen te gebruiken. Dat is jammer, want standaard sticks krijgen op den duur wel te maken met slijtage. Het was ook goed geweest als we de volledige stick module konden wisselen zoals bij de PlayStation 5 DualSense Edge-controller. Hier kan je alleen het pookje veranderen, maar niet het mechanisme eronder.

Victrix Gambit Prime is een hele fijne bedrade Pro-controller voor de competitieve gamer. Het ligt goed in de hand, voelt stevig en premium aan. De knoppen geven goed feedback en de vijf niveaus van de triggers werken heel goed. De software is toegankelijk op de PC en Xbox-consoles. De modulaire opties zijn allemaal heel fijn om te hebben, maar we hadden wel graag hall effect sticks gezien. Wat we het meest missen bij de Victrix Gambit Prime is enige vorm van draadloze connectiviteit. Als deze controller Bluetooth had als extra optie voor het casual gamen, dan was het voor de prijs de meest aantrekkelijke Pro-controller. Omdat het puur bedraad is, spreekt het maar een bepaalde groep mensen aan, namelijk de competitieve gamer die snelheid van input het meest belangrijk vinden. Indien je zoekt naar een goede controller om competitief multiplayer te spelen, dan is de Victrix Gambit Prime een optie om te overwegen.