Review: Paper Mario The Thousand-Year Door – 20 jaar later nog steeds heel vermakelijk games
Review: Paper Mario The Thousand-Year Door – 20 jaar later nog steeds heel vermakelijk

De Nintendo Switch is een gouden tijdperk voor Nintendo-fans. Niet alleen hebben gamers in de afgelopen 7 jaar, vrijwel van alle Nintendo IP’s een nieuwe game gekregen, maar ook veel klassiekers uit voorgaande consoles worden als een remake of remaster uitgebracht op de populaire hybride console. Nog altijd zijn er enkele klassiekers waar fans lang om vroegen zoals Super Mario Galaxy 2 en Paper Mario The Thousand-Year Door. Laatstgenoemde heeft nu een volwaardige remake kregen op de Nintendo Switch en heeft precies dezelfde naam. Heeft deze unieke game de tand des tijds weten te doorstaan?

Bowser is hier niet de slechterik

Paper Mario The Thousand-Year Door is dezelfde game die 20 jaar geleden verscheen voor de Nintendo GameCube. Dit is geen simpele port, want alles is zowat opnieuw gemaakt om de game te moderniseren voor de Nintendo Switch. In het verhaal is prinses Peach voor de verandering niet is een keer ontvoerd door Bowser. In deze game krijgt Mario van Peach te horen dat er een oude schat verborgen is in het land Boevechem, een magische plek waar iedereen en alles oogt als papier. Wanneer Mario aankomt, blijkt dat Peach opnieuw is ontvoerd, niet door zijn rivaal Bowser maar door Cruxus en de Kruistronauten. Wat blijkt? Cruxus is ook het schat op het spoor. Om bij het schat te komen, zijn juweelsterren nodig. En zo begint de zoektocht naar juweelsterren in een unieke wereld vol humor.

Het grootste deel van deze game speelt zich af in 2D als een side scroller. Dat werkt heel goed vooral omdat alles oogt als papier. Tijdens je avontuur kom je verschillende belangrijke personages tegen die je gaan helpen om de wereld te verkennen, maar ook tijdens combat. Met Yoshi kan Mario bijvoorbeeld op bepaalde plekken komen die hij eerst niet kon bereiken. Goombella, die je vrij snel in de game ontmoet, geeft je allerlei tips om juweelsterren te vinden. Aangezien ook Mario hier van papier is, kan hij door muren glippen of zichzelf ombouwen tot een papieren vliegtuigje om een plek te bereiken. Verder zijn er enkele momenten in de game waar je eventjes in de schoenen kan staan van andere personages in de wereld zoals prinses Peach en Bowser. Zo krijg je ook de perspectieven van andere karakters.

Het verhaal neemt ongeveer 30 uur in beslag om uit te spelen. Van begin tot eind is het een heel vermakelijk, alleen kon de pacing wat ons betreft iets hoger. Sommige momenten voelen wat langdradig aan. Na de main story kan je ook nog uren speelplezier halen uit de Pit of 100 Trials. Hier moet je 100 uitdagingen proberen te voltooien die steeds moeilijker worden. Deze trials kan je overigens ook direct aan het begin van de game spelen.

Turn-based combat

Paper Mario: The Thousand-Year Door is een RPG met turn-based combat. Jij valt eerst aan en daarna is de tegenstander aan de beurt. Wanneer je een encounter start, kom je terecht op het podium van een theater met een groot publiek. Afhankelijk van hoe goed je vecht, krijg je de tribune op dreef en ontvang je verschillende bonussen. Gaat combat helemaal mis, dan zie je heel leuk dat mensen de zaal aan het verlaten zijn of BOO roepen. De verschillende mechanics en abilities per personage, worden uitgebreid uitgelegd. Begin jij een gevecht in de overwereld als eerst, dan mag jij de eerste klap uitdelen en start je een gevecht met een voordeel.

Tijdens het uitvoeren van aanvallen kan je meer schade doen door precies bij een hit op de action-knop te drukken. Wanneer de tegenstander aan de beurt is, kan je een aanval blokkeren met een goede timing. Iedere vijand, maar ook je bondgenoten hebben sterke en zwakke punten. Het is belangrijk dat je ieder gevecht strategisch aanpakt om te kunnen vorderen. Nadat een gevecht is afgelopen, ontvang je sterrenpunten. Bij iedere 100 punten krijg je de mogelijkheid om Mario te upgraden zoals nieuwe aanvallen of meer HP. Gevechten geven je ook muntjes die je kan spenderen in de verschillende winkels in de wereld voor handige items.

paper mario the thousand year door review1

Alles is van papier

Paper Mario The Thousend-Year Door is een mooie game. Bij het spelen van deze remake zou je niet zeggen dat dit een 20 jaar oude game is, maar gewoon een moderne Nintendo Switch-titel. Wel merk je dat het level design wat ouderwets is en dat alles niet zo uitgesproken leeft zoals in de moderne game Paper Mario: The Origami King uit 2020. Wat deze remake bijzonder goed doet is de sfeer en humor. Alle dialogen zijn heel goed geschreven. Je komt veel easter eggs tegen en zelfs Mario’s broer Luigi die blijkbaar op eigen avonturen is gegaan, kom je tegen. Luigi komt zijn spannende avonturen vertellen aan Mario. Wanneer Luigi spreekt over zijn heldhaftige avonturen zie je Mario in slaap vallen. De soundtrack is verder bijzonder goed en je kan wisselen tussen de klassieke tracks en de opnieuw opgenomen moderne tracks.

De Nederlandse vertaling is overigens behoorlijk goed gedaan. Dit is geen simpele vertaal vanuit het Japans naar Nederlands. Alle teksten en grappen zijn daadwerkelijk door Nederlandse schrijvers gedaan zodat het ook in het Nederlands grappig is. Vaak is het eerste wat we doen, de tekst wijzigen naar het Engels, maar in Paper Mario The Thousend-Year Door lieten we de tekst gewoon in het Nederlands.

Wat betreft performance en polish is het hier prima. Wij hebben in zowel de handheld als de tv-modus geen framedrops ervaren. Wel draait deze game op een vaste 30FPS in plaats van 60FPS van het origineel. We hadden graag een 60FPS modus gehad vooral als je speelt in de docked-modus, maar er zijn gelukkig geen framedrops. Daarnaast zijn we tijdens onze playthrough geen crash, glitch of bug tegengekomen.

Verbeteringen

Paper Mario: The Thousand-Year Door is een oude game en gelukkig heeft Nintendo handige quality of life-verbeteringen doorgevoerd om deze RPG modern te doen aanvoelen. Zo is er nu een fast travel systeem. Dit is een kamer waarmee je snel naar eerder ontdekte werelden kan gaan. Dat scheelt backtracken, maar in een bepaalde wereld moet je alsnog vaak heen en weer rennen.

Verder krijg je door te praten met NPC’s vaak hints naar waar je naartoe moet, De dialogen zijn op een manier geschreven om je de weg te wijzen naar je bestemming. De uitgebreide tutorials waar we het eerder over hadden, zijn handig omdat je hiermee alles krijgt te weten over hoe het combat-systeem werkt. Daarnaast kan je in deze remake eenvoudiger van partners wisselen via een handige character wheel. Je hoeft dus niet iedere keer door menu’s te bladeren. Verder zijn er veel kleinere, maar gewaardeerde aanpassingen zoals meer save blocks, balans van baasgevechten, geen straffen als je gevechten verliest, respawnen net voor de baas als je doodgaat en meer ruimte in je inventory. Het zijn niet dramatische veranderingen of toevoegen, maar alles bij elkaar zorgt ervoor dat deze remake meer doet aanvoelen als een game van 2024 dan een game uit 2004.

Nintendo bewijst dat Paper Mario The Thousend-Year Door een tijdloze game is. Het is inmiddels 20 jaar sinds het origineel verscheen voor de Nintendo GameCube, maar nog altijd is dit één van de beste avonturen die Mario heeft meegemaakt. De game oogt nu zoals andere first party-games op de Nintendo Switch, een art stijl waarbij alles van papier is, is nog steeds indrukwekkend. De verschillende quality of life-verbeteringen zijn verder allemaal welkom, de combat blijft leuk en de humor is geweldig. Door trouw te blijven aan het origineel en vooral te focussen op een beter gameplay ervaring en presentatie, heeft Nintendo een klassieker opnieuw tot leven gewekt als een topper op de Nintendo Switch.