Review: Mortal Kombat 1 Khaos Reigns games
Review: Mortal Kombat 1 Khaos Reigns

Review: Mortal Kombat 1 Khaos Reigns

Een jaartje geleden kwamen Warner Bros. Games en ontwikkelaar NetherRealm Studios met de vechtgame Mortal Kombat 1. Een jaar lang werd deze game ondersteund met updates en nieuwe content. NetherRealm beloofde deze game langer te gaan ondersteunen dan Mortal Kombat 11. Inmiddels is jaar 2 begonnen met de uitbreiding Chaos Reigns. Is deze verhaalgedreven uitbreiding, de moeite waard?

Khaos Reigns

Khaos Reigns is de eerste story expansion voor Mortal Kombat 1. Spelers kunnen enkele uren aan nieuwe verhaalcontent verwachten. Daarnaast bevat Khaos Reigns gelijk ook Kombat Pack 2. Deze voegt zes nieuwe speelbare personages toe aan de game. De prijs van Khaos Reigns is €49,99. Dat is €10 meer dan wat Warner Bros. Games en NetherRealm vroegen voor Kombat Pack 1. Helaas is het niet mogelijk om Kombat Pack 2 los aan te schaffen voor een lagere prijs. Je moet de volledige uitbreiding kopen om de nieuwe DLC-personages te ontgrendelen, of je kan ieder personage los aanschaffen voor €7,99.

Review: Mortal Kombat 1 Khaos Reigns

Chaos in de realms

Het verhaal van Mortal Kombat 1 gaat in de uitbreiding verder waar het gebleven was. Heb je Mortal Kombat 1 niet gespeeld of uitgespeeld, dan raden we aan om dit stukje van de review over te slaan.

NetherRealm noemt Khaos Reigns, Part 2 van het Mortal Kombat 1-verhaal. Dit suggereert dat er ook een mogelijke Part 3 gaat komen in de toekomst. Part 2 gaat verder waar de main story ophield. Titan Havik zorgt voor chaos in de realms en heeft blijkbaar Kronika verslagen in zijn eigen wereld. Titan Havik heeft het nu gemunt op het universum van Fire God Lui Kang, op de krachtige artefacten die doen denken aan de Marvel Infinity Stones en de sacred timeline want daar leeft Geras, de enige persoon die alle tijdlijnen heeft gezien. Indien Titan Havik slaagt in zijn missie, dan zijn alle realms en timelines in groot gevaar. Zo begint een verhaal van ongeveer 3 uur om Titan Havik te stoppen.

Het verhaal introduceert Cyrax en Sektor in Mortal Kombat 1, maar deze zijn in het universum van Lui Kang geen cyborgs. Hier hebben de twee ninja’s een geavanceerde suit zoals een Iron Man. Ook zijn Cyrax en Sektor hier vrouwelijk in plaats van mannelijk. De outfits zijn heel cool gedaan, maar de character arcs zijn snel voorbij waardoor de pacing niet heel logisch lijkt. Heel snel worden personages overtuigd, verslagen of maken een belangrijke keuze, zonder dat het heel geloofwaardig. Bij Cyrax en Sektor is dit het meest merkbaar, maar ook in andere momenten zijn er pacing issues. De buildup naar de grote confrontatie aan het einde is bijvoorbeeld leuk gedaan, maar het einde zelf geeft niet echt een voldoening. Er is opvallend genoeg ook geen post credits scene die hint naar wat gaat komen. Het Khaos Reigns-verhaal zal je zeker vermaken als je de main story ook leuk vond, maar als je het bijvoorbeeld vergelijkt met de Aftermath-uitbreiding van Mortal Kombat 11, zorgde het einde daarvan voor veel meer hype.

Review: Mortal Kombat 1 Khaos Reigns

6 nieuwe vechters

Khaos Reigns bevat gelijk ook Kombat Pack 2. Net als Kombat Pack 1 kunnen fans uitkijken naar zes DLC-personages. Drie hiervan zijn direct met de lancering van de uitbreiding beschikbaar. De overige drie komen in de komende maanden uit. De drie die nu niet beschikbaar zijn, zijn gast-personages uit bekende films. Het gaat namelijk om Ghostface uit de Scream-films (stemacteur Roger L. Jackson), T-1000, de liquid metal Terminator (gezicht en stem verzorgt door acteur Robert Patrick) en Conan the Barbarian uit de bekende film uit 1982.

De drie personages die wel beschikbaar zijn met de lancering van Khaos Reigns zijn Sektor, Cyrax en Noob Saibot. Laatstgenoemde is een fan favoriet. Fans willen Noob Saibot in iedere game terugzien. Saibot heeft ook een interessant origin-verhaal in Khaos Reigns. Zijn design was naar onze mening beter in Mortal Kombat 11. Noob Saibot’s gameplay is wel heel goed gedaan. Zijn shadow-combo’s zien er vloeiend en indrukwekkend uit, hij speelt heel soepel en zijn fatalities zijn ronduit bruut.

Ook Sektor en Cyrax zijn geslaagd wat betreft gameplay. Cyrax gebruikt energieaanvallen zoals een energie wave of een net. Ook kan Cyrax teleporteren om snel bij een tegenstander te komen. Sektor vonden wij net iets beter spelen. Zij kan meerdere soorten raketten afvuren, gebruikmaken van een laser gun, kort vliegen en ook teleporteren. Zowel Sektor als Cyrax spelen goed. Audiodesign is met name bij deze twee personages goed gedaan. Je voelt de impact bij rake klappen van metaal waardoor je meer het gevoel krijgt dat een vuist of schop heel veel pijn doet.

Ook belangrijk om te noemen is dat de nieuwe maps uit Chaos Reigns, bijzonder mooi zijn gedaan. Met name de realm van Titan Havik ziet er prachtig uit met een gebroken planeet op de achtergrond, Havik’s troon en heel veel destructie. Een map die de anarchie visie van Titan Havik uitstekend laat zien.

Transformeren in een dier

De release van Khaos Reigns brengt ook een nieuwe soort finisher met zich mee. Met Mortal Kombat 11 kregen we toegang tot Friendships, een finisher waar een personage iets schattigs doet in plaats van iets bruuts. In Mortal Kombat 1: Khaos Reigns krijgen we toegang tot Animalities. Dit zijn hele bloederige fatalities als het ware waar een personage transformeert in een dier, insect, mythische wezen of dinosaurus voor een zeer gewelddadige kill. Alle personages die tot nu toe uit zijn inclusief gast-personages zoals een Homelander, hebben een Animality finisher gekregen. Het vette is dat Animalities helemaal gratis zijn voor alle spelers. Je hoeft de Khaos Reigns-uitbreiding niet gekocht te hebben om Animalities te kunnen gebruiken.

Chaos Reigns is een solide uitbreiding voor Mortal Kombat 1. Je krijgt hier ongeveer 3 uur aan nieuwe story content, nieuwe speelbare personages en Animalities. Het verhaal is vermakelijk genoeg, maar het einde geeft niet genoeg voldoening. Verder zijn er zeker enkele pacing-problemen. Enkele scenes of personages worden te snel uitgewerkt of verslagen. De drie nieuwe personages zijn wel heel goed uitgewerkt, met name Sektor en Noob Saibot spelen heerlijk. De overige drie DLC-personages kunnen we nu niet beoordelen, aangezien deze later gaan verschijnen. Khaos Reigns is de moeite waard als je een grote Mortal Kombat-fan bent. Als je niet een grote Mortal Kombat-fan bent, maar wel interesse hebt, dan is het wellicht beter om te wachten op een prijsdaling of een editie van de game met alle DLC inbegrepen.