Nintendo sluit het jaar 2024 met de game Mario & Luigi Brothership. De kans bestaat zelfs dat dit de laatste Mario-game is op de Nintendo Switch, aangezien de nieuwe console in 2025 moet verschijnen. De gebroeders Mario verlaten de Mushroom Kingdom en gaan hier op avontuur op zee om verschillende eilanden met elkaar te verbinden. Of Mario & Luigi Brothership de moeite waard is, lees je in deze review.
Eilanden verbinden
Mario & Luigi-games zijn bekend op de Nintendo DS en 3DS, maar op de Nintendo Switch zijn deze games niet verschenen. Een nieuw game was daarom een grote verrassing voor fans, omdat AlphaDream niet meer bestaat. AlphaDream was verantwoordelijk voor de Mario & Luigi-games, maar de studio sloot in 2019 zijn deuren. Mario & Luigi Brothership is gemaakt door een nieuwe ontwikkelaar namelijk Acquire, de studio achter de geprezen RPG’s Octopath Traveler en Octopath Traveler II.
Mario en zijn broer Luigi gaan dit keer op avontuur om Concordia te redden, een land wat eens één groot geheel was met in het midden de magische Uni-Tree. Deze hield het land als het ware samen, maar door iets mysterieus is de boom vernietigd met alle gevolgen van dien. Het land is gebroken in meerdere stukken en zijn van elkaar gaan afdrijven op zee. Mario en Luigi komen hier terecht om de eilanden met elkaar te verbinden en alles te herstellen.
Mario en Luigi gaan van eiland naar eiland om verschillende main en side quests te doen. Het schrijfwerk is goed genoeg, maar wel een beetje te simpel zonder veel verrassingen en te veel eentonige personages. Het is duidelijk dat Nintendo deze game voor alle leeftijden heeft gemaakt. Veel dialogen worden herhaald en de humor is vaak ‘hit and miss’. Er zijn verder helaas geen memorabele personages. Wat wel leuk is gedaan, zijn bekende gezichten die ook op het eiland terecht zijn gekomen zoals prinses Peach en Bowser. Nintendo legt verder de game uitgebreid uit, dus nieuwkomers hoeven zich geen zorgen maken om het verhaal te volgen en de verschillende mechanics te leren. Dit is verder een behoorlijke game waar je makkelijk 35 uur bezig zal zijn om het verhaal uit te spelen. Wil je alles 100% voltooien? Dan ben je makkelijk nog 10 uur extra bezig. Jammer genoeg zijn de meeste side quests niet heel interessant om te doen.
Combat
Tijdens het avontuur gaan ja van eiland naar eiland om deze met elkaar te verbinden. Door missies te voltooien krijgen de gebroeders nieuwe gear die je nodig hebt voor de uitdagende gevechten. Daarnaast krijg je gedurende het verhaal ook nieuwe vaardigheden die je kan gebruiken in eerdere gebieden om plekken te bereiken waar je in eerste instantie niet kon komen.
De meeste tijd in Mario & Luigi Brothership gaat echter naar combat. Dat gaat hier turn-based, dus eerst voer jij een move uit, dan is de tegenstander aan de beurt. Wel kan je met een druk op de knop extra schade doen of een aanval proberen te ontwijken. Hierdoor is combat in deze game niet rustig achteroverleunend, maar meer een mini-game. Combat begint heel simpel waar je maar een paar aanvallen hebt, maar gaandeweg krijg je steeds meer opties en wordt het systeem diepgaander. De gebroeders kunnen aanvallen combineren voor verwoestende schade. Het goed timen van aanvallen is even wennen, maar wanneer je het systeem goed snapt is het vooral genieten van de rake klappen.
Er zijn verder Battle Plugs die je kan inzetten voor power-ups tijdens een gevecht, maar deze kan je niet oneindig gebruiken. Je moet dus goed nadenken over wanneer je deze gaat inzetten. In de eerste paar uur van de game is combat best simpel, maar op een gegeven moment krijg je te maken met hele uitdagende gevechten, met name de baasgevechten zijn best pittig waar een goede strategie nodig is. Af en toe komt Luigi tijdens een gevecht met een geniaal plan om de omgeving te gebruiken voor verwoestende schade.
Technisch niet helemaal in orde
De graphics van Mario & Luigi Brothership doen denken aan een comic. Het lijkt alsof een stripboek over Mario en Luigi tot leven is gekomen. De wereld is kleurrijk en ieder gebied heeft een eigen stijltje. Personages zien er niet heel gedetailleerd uit, behalve baasgevechten en de hoofdpersonen Mario en Luigi. De gebroeders Mario hebben duidelijk heel veel aandacht voor details gekregen met heel veel animaties in gezichtsuitdrukkingen. De baasgevechten hebben deze details ook gekregen van het ontwikkelteam, deze zijn wat ons betreft de hoogtepunten van deze game.
Wat betreft performance laat Mario & Luigi Brothership zien dat de Nintendo Switch toe is aan een opvolger. Er zijn jammer genoeg vaak framedrops merkbaar, met name in de docked-modus. Iedere keer dat je te maken krijgt met een framedrop, word je als het ware uit de flow gehaald. Framedrops helpen ook niet bij combat waar timing het verschil maakt tussen een overwinning en game over. Deze game bevat verder veel laadtijden die je ook uit de flow kunnen halen. Ieder gevecht begint met een laadscherm. Bij de meeste games zal dit je niet storen, maar omdat er zoveel gevechten zijn in deze game, stapelen die seconden zich op.
Conclusie
Mario & Luigi is een vrolijke actie-avonturengame en een goede eerste poging van ontwikkelhuis Acquire om de serie terug te brengen. De gemiddelde speler zal hier rond de 35 uur speelplezier uit kan halen. Het verhaal is simpel met weinig diepgang of memorabele personages. De humor is soms heel goed, en soms heel flauw. De verschillende gebieden in de game zijn uniek en met name Mario en Luigi lijken tot leven te zijn gekomen uit een comic. De combat is waar deze game vooral om draait en die is goed. Het begint heel simpel, maar in de latere uren, krijg je te maken met enkele pittige gevechten waar je alles uit de kast moet halen voor de overwinning.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties