Review: Luigi’s Mansion 2 HD – Een remaster voor de liefhebbers van het origineel games
Review: Luigi’s Mansion 2 HD – Een remaster voor de liefhebbers van het origineel

Luigi’s Mansion 2 uit het jaar 2013, ook wel Luigi’s Mansion 2: Dark Moon genoemd in bepaalde landen, was één van de beste games op de Nintendo 3DS. De beste games zijn remake of remaster waardig. Daarom heeft Nintendo besloten om het avontuur die draait om de grotere broer van Mario, als een verbeterde versie uit te brengen op de Nintendo Switch. Luigi’s Mansion 2 HD is nu verkrijgbaar voor de Nintendo Switch en in deze review lees je of het de moeite waard is.

Spokenjacht

Het verhaal van Luigi’s Mansion 2 HD gaat over spoken die ineens zijn verschenen in de Evershade Valley. Een donkere maan schijnt in de lucht die een kalmerend effect heeft op de spoken. De gigantische spook King Boo heeft andere plannen en vliegt naar de maan om deze in meerdere stukken te breken. Doordat de maan gebroken is, worden de spoken ineens vijandig. Een held is nodig om alles recht te zetten, ondeugende spoken te vangen en de maan te herstellen. Aangezien Mario er niet is, schakelt Professor Klemens Wibus die onderzoek doet naar spoken, Mario’s broer Luigi in. De bange maar dappere held wordt uitgerust met een geavanceerde stofzuiger genaamd Poltergust 5000 waarmee hij spoken kan vangen. Het is aan Luigi om te doen waar hij het meest bang voor is, op spokenjacht gaan.

De gameplay van Luigi’s Mansion 2 HD is simpel maar wel vermakelijk. Het blijft leuk om te jagen op spoken die je niet altijd kan zien, want spoken kunnen onzichtbaar worden. Gelukkig heeft Luigi ook een zaklamp waarmee hij spoken kan zien en deze met een druk op de knop kan verblinden. Pas daarna kan Luigi een spook opzuigen met zijn stofzuiger. Luigi is echter een bangerik, heel makkelijk is het niet voor hem om oog in oog te komen met een spook. De charme van Luigi, is wat deze game zo memorabel maakte op de Nintendo 3DS. Gedurende je avontuur kom je steeds meer uitdagingen en soorten spoken tegen die je op een andere manier onschadelijk moet maken. Zo kom je bijvoorbeeld een spook tegen die een zonnebril draagt. Zo’n spook schrikt niet van je zaklamp. Om deze te verslaan moet je eerst zijn zonnebril weg zien te zuigen daarna kan je het spook verblinden en de genadeslag uitvoeren.

Veel te doen

Luigi krijgt specifieke doelen in vijf verschillende spookhuizen in Evershade Valley waardoor je niet steeds hetzelfde aan het doen bent. Op een gegeven moment moet je bijvoorbeeld een gebied vrijmaken van spinnenwebben terwijl je bij een andere, alle spoken moet vinden of een Toad moet redden. Levels bevatten meerdere segmenten en hebben ook een vette eindbaas. Levels bevatten muntjes die je kan verzamelen en soms geheime paden. Muntjes kan je spenderen in de garage voor nieuwe upgrades voor je stofzuiger. Levels zijn niet al te lang, daaruit blijkt dat dit een game was die gemaakt werd voor de Nintendo 3DS. Luigi’s Mansion 3 die in 2019 uitkwam op de Nintendo Switch geeft spelers meer vrijheid en is simpelweg groter in scope. Het uitspelen neemt ongeveer 14 uur in beslag. Ga je voor 100% completion, dan kan je daar enkele uren meer speelplezier uit halen. Levels hebben zeker replaywaarde, niet alleen in het vinden van alle collectibles, maar ook omdat je een rank krijgt per level. Wil je alles afronden met 3 sterren, dan ben je mogelijk een lange tijd bezig.

Dan is er ook een multiplayer-modus genaamd Tumulttoren. Hier kan je samen met drie andere spelers, jagen op spoken of racen om de eerste te worden. In een bepaalde tijd moet je bijvoorbeeld proberen om zoveel mogelijk spoken op te zuigen om te kunnen vorderen. De moeilijkheid is hier te wijzigen zodat je indien gewest een uitdaging met vrienden kan spelen. Helaas is dit enkel online mogelijk waarbij iedere speler moet beschikken over de game en een Nintendo Switch. Een splitscreen-optie op één console was prettig geweest, maar is er niet.

Mooier geworden

Luigi’s Mansion 2 HD is een remake van een 11 jaar oude game. De ontwikkelaar heeft gelukkig wel goed gebruikgemaakt van de extra rekenkracht op de Nintendo Switch. De game ziet er aanzienlijk mooier uit op de Nintendo Switch. Er is sprake van een grote upgrade als je de Nintendo Switch naast de 3DS zou zetten waar op beide apparaten Luigi’s Mansion 2 draait. Niet alleen is de resolutie en framerate hoger, de textures zijn veel scherper, schaduwen zijn gedetailleerder, er zijn nieuwe shaders, lichteffecten zijn indrukwekkender en er zijn duidelijk meer animaties, met name de bewegingen en uitdrukkingen van de bange Luigi. Toch blijft Luigi’s Mansion 3 een stuk mooier en indrukwekkender.

Daarnaast heeft Nintendo ook de controls aangepast. De Nintendo 3DS had maar één analoge stick waardoor de game daarvoor geoptimaliseerd moest worden voor een goede gameplay ervaring. De Nintendo Switch beschikt over twee analoge sticks. Je kan daarom zowel Luigi als zijn stofzuiger besturen, wat de gameplay ervaring ten goede komt.

Helaas heeft Nintendo niet alles gemoderniseerd. Zo zijn er jammer genoeg geen checkpoints of auto saves. Als je een level faalt of als je per ongeluk de game uitzet, moet je dat level helemaal opnieuw spelen. Verder is het een beetje jammer dat Nintendo hier de volle prijs vraagt, terwijl de nog indrukwekkendere Metroid Prime Remastered een prijskaartje kreeg van €39,99. Naar onze mening was het beter geweest als Luigi’s Mansion 2 HD ook voor vier tientjes in de winkelrekken zou liggen. De betere Luigi’s Mansion 3 zou dan ernaast kunnen liggen voor de volle prijs.

Luigi’s Mansion 2 HD is een goede port van een geliefde Nintendo 3DS-game. Op de Nintendo Switch ziet deze game er beter uit, speelt het lekkerder met het gebruik van de twee analoge sticks en er is online multiplayer waarbij je kan jagen op spoken met 3 vrienden. Luigi’s Mansion 2 HD’s grootste minpunt is dat Nintendo simpelweg enkele jaren geleden een betere game had opgeleverd namelijk Luigi’s Mansion 3. Op alle punten is Luigi’s Mansion 3 beter dan deel 2. Daardoor voelt het bijna als een stap terug om deze remaster nu te spelen. Luigi’s Mansion 2 HD lijk daarom een game voor de grootste fans van het origineel en voor de mensen die willen beginnen met de serie.