Review: Final Fantasy XIV: Dawntrail – Een nieuw begin games
Review: Final Fantasy XIV: Dawntrail – Een nieuw begin

Final Fantasy XIV is een game die inmiddels al meer dan tien jaar bestaat. Hoewel de MMO vooral in de eerste jaren na release veel problemen had, werden de latere uitbreidingen veel positiever ontvangen. Vooral de laatste twee uitbreidingen voor de game waren uitstekend en zijn enorm geliefd. Endwalker was tegelijkertijd de laatste uitbreiding voor het verhaal van de game dat meer dan tien jaar geleden begon. Nu is het tijd voor een gloednieuw verhaal in de nieuwste uitbreiding voor de MMO, genaamd Dawntrail.

Een nieuwe saga

De quests in de updates na de release van Endwalker gingen over een geheel apart verhaal. Tot de laatste update van de uitbreiding wisten we niet wat ons te wachten stond in Dawntrail. In patch 6.55 werd er een korte introductie gegeven voor de nieuwe uitbreiding met de introductie van een nieuwe personage genaamd Wuk Lamat. Dit personage speelt een centrale rol in de nieuwe uitbreiding.

Wuk Lamat geeft namelijk aan dat er een strijd is voor de troon in Tural. Zij is de dochter van de huidige heerser van het land, maar er zijn anderen die ook aanspraak willen maken op de troon. Voor het eerst spelen jij en je bondgenoten niet de hoofdrol in een nieuwe uitbreiding. Wuk Lamat is de hoofdpersoon en jij moet haar zien te helpen met haar missie.

Een groot deel van het verhaal in Dawntrail draait om het gevecht om de troon en de nieuwe personages die je ontmoet in Tural. Het is een grote verandering ten opzichte van de voorgaande paar uitbreidingen waar de toekomst van de wereld op het spel stond. Dawntrail is een minder serieuze uitbreiding dat soms meer als een vakantie met je bondgenoten aanvoelt. Hoewel wij dit wel enigszins verwachtten, hadden wij toch op een iets meer meeslepend avontuur gehoopt. Het verhaal wordt gelukkig wel beter tegen het einde van de uitbreiding, maar dan moet je vele uren hebben gespeeld.

Verder voelt het in de eerste helft van de uitbreiding soms alsof je een film kijkt in plaats van dat je een game speelt. Er zijn vaak enorm veel cutscenes achter elkaar zonder dat je moet vechten. Daarnaast zijn er vele fetch quests of moet je vaak enkel van punt A naar punt B lopen om progressie te boeken in het verhaal. Op dit vlak voelt de uitbreiding soms wel wat eentonig aan.

Nieuwe content

Een nieuwe uitbreiding brengt naast een nieuwe verhaallijn uiteraard ook andere soort content met zich mee. Tural is het gloednieuwe continent waar de game zich afspeelt. Wanneer je voor het eerst bij Tural aankomt merk je gelijk dat het een andere sfeer heeft dan we tot nu toe hebben gezien. Er zijn allerlei stammen in Tural die op hun eigen manier leven. Tijdens je avontuur door Tural leer je al de stammen en hun waarden kennen.

Tural is erg kleurrijk en bevat verschillende soorten omgevingen. Tural bevat jungles, woestijnen en andere soorten gebieden. Het nieuwe continent ziet er veel beter uit dan de gebieden die we eerder in de game hebben verkend. Dit is mede te danken aan de nieuwe grafische update van de game. De belichting en textures in de wereld zijn sterk verbeterd met de grafische update. Deze grafische updates zijn het meest te merken in Tural in de kleurrijke gebieden.

Dawntrail bevat uiteraard ook allerlei nieuwe dungeons en trials. De dungeons en trials in Dawntrail vonden wij over het algemeen erg vermakelijk. Er zijn nieuwe soorten mechanics geïntroduceerd die de baasgevechten wat leuker en uitdagender maken. De moeilijkheidsgraad van de content in Final Fantasy XIV was nooit enorm uitdagend, maar daar is met Dawntrail wel ietwat verandering in gekomen.

Eén van de aspecten van Final Fantasy XIV was altijd de muziek en dat is met Dawntrail niet anders. Masayoshi Soken weet continu de juiste muziek te creëren voor de omstandigheden waarin je je bevindt. Er zijn uiteraard nieuwe actievolle deuntjes voor de uitdagende gevechten die je aangaat, maar er is ook muziek dat past bij de vakantiesfeer van de uitbreiding.

ffxiv 70 benchmark 007 png jpgcopy

Pictomancer en de Viper

Dawntrail bevat ook twee gloednieuwe jobs, namelijk de Pictomancer en de Viper. De Pictomancer is een ranged DPS job die gebruik maakt van een kwast om aanvallen uit te voeren. Je bent met deze job als het ware een schilder die zijn creatieve ideeën tot leven brengt.

De Pictomancer job is een stuk gecompliceerder dan de meeste jobs in de game. Er zijn drie attacks waarmee je kunt starten. Door verschillende aanvallen krijg je verschillende kleuren en die weer leiden tot verschillende aanvallen. Daarnaast heb je drie verschillende soorten schilderijen: Creature Canvas, Weapon Canvas en Landscape Canvas. De Pictomancer heeft aanvallen die deze schilderijen activeren. Zo kan je bijvoorbeeld monsters tot leven weken als je de juiste aanvallen uitvoert. Er is veel diepgang met deze job en het zal een tijd kosten voordat je deze onder de knie hebt, maar het is uiteindelijk wel een leuke en unieke job om mee te spelen.

De Viper is de tweede nieuwe job die is toegevoegd in Dawntrail. Dit is een melee job die net als Pictomancer start vanaf level 80. De Viper job gebruikt twee one-handed zwaarden om te vechten. Het unieke aan deze job is echter dat de Viper deze zwaarden kan combineren tot één zwaard.

Op eerste gezicht lijkt de Viper ook ietwat gecompliceerd. Zo kunnen aanvallen veranderen afhankelijk van in welke fase van een combo je bevindt. Spelers die de Gunbreaker job hebben gespeeld zullen dit herkennen. De Viper gebruikt 3-hit combo’s om grote schade te verrichten aan vijanden. Hoewel de class erg moeilijk lijkt in het begin, maakt de Vipersight’s Blade HUD het makkelijker om te zien welke aanvallen je moet uitvoeren. Wanneer je genoeg combo’s correct uitvoert, wordt je Serpent’s Ire Meter opgevuld. Hiermee kan je een krachtige aanval uitvoeren.

De eerste helft van Final Fantasy XIV: Dawntrail als een soort vakantie aan waarbij voor het eerst de personages die wij kennen niet de hoofdrol hebben. Wuk Lamat heeft de centrale rol in het verhaal van de uitbreiding en niet iedereen zal van dat personage houden. Gelukkig wordt de uitbreiding een stuk beter in de tweede helft van de Main Story Quests en weet emoties op te wekken zoals in eerdere uitbreidingen van de game. Daarmee legt Dawntrail een goede basis voor de toekomst van de MMO en we zijn erg benieuwd naar wat ons te wachten staat.