Review: Elden Ring: Shadow of the Erdtree – Een uitbreiding met meer content dan de meeste full priced games games
Review: Elden Ring: Shadow of the Erdtree – Een uitbreiding met meer content dan de meeste full priced games

Elden Ring verscheen in 2022 en wordt door velen gezien als van de beste games aller tijden. FromSoftware koos bij Elden Ring voor een nieuwe formule vergeleken met hun eerdere games. Elden Ring werd een volledige open-wereld game waarbij je enorm veel vrijheid had. Nu is de release aangebroken van de langverwachte Shadow of the Erdtree DLC voor de game. Er werd eerder al bekendgemaakt dat dit de enige DLC zou zijn voor de game en het prijskaartje was hoger dan we normaal gesproken zien van DLC van FromSoftware. De verwachtingen waren daarom erg hoog. In deze review lees je of de DLC van Shadow of the Erdtree indruk weet te maken.

De Shadow of the Erdtree DLC is niet direct beschikbaar voor nieuwe spelers. Je zult zelfs heel wat progressie moeten maken in de basis-game en de optionele baas Mohg moeten verslaan om toegang te krijgen tot de DLC. Dit is maar goed ook, want met een laag level ga je het niet overleven in de nieuwe gebieden van de DLC.

Naar het land van de schaduw

Wanneer je voor het eerst binnenkomt in de Realm of Shadow komt je een gigantische boom tegen die een grote schaduw werpt op het landschap. Het is een erg indrukwekkend zicht dat je direct enthousiast maakt voor de mysteries die je te wachten staan. Net als de basis-game is de DLC ook open-wereld. Je bent dus vrij om te gaan naar waar je wilt. Er zijn natuurlijk wel een aantal hoofdbazen die je moet verslaan om uiteindelijk progressie te boeken in de DLC.

The Realm of Shadow is een gebied waar de godin Marika voor het eerst aankwam. Marika is de centrale figuur in de basis-game van Elden Ring en speelt dus een rol in de DLC. De hoofdrol in de DLC heeft Miquella, een personage die benoemd werd in de basis-game maar waar nog veel onbekend over was. Miquella heeft delen van zichzelf achtergelaten in de Realm of Shadow.

Er zijn in de DLC verschillende personages die in de voetstappen van Miquella volgen. Zij hebben markeringen geplaatst op de plaatsen waar Miquella is geweest. Hij wordt dus gezien als een heilig figuur door velen. In de DLC zal jij deze voetstappen ook volgen en het mysterie over dit personage ontrafelen. Net als in de basis-game wordt een groot deel van het verhaal verteld met de items die je tegenkomt. Voor liefhebbers van de lore van de game zal de DLC ongetwijfeld ook erg interessant zijn.

Veel content

In een interview voor de release zij Hidetaka Miyazaki van FromSoftware dat Shadow of the Erdtree ongeveer even groot zou zijn als Limgrave. Nadat we de DLC hebben gespeeld kunnen we zeker zeggen dat dit niet klopt. De Land of Shadow is namelijk een stuk groter dan Limgrave. Er is een kasteel, gigantische ondergrondse gebieden, grote open velden en een enorm pakhuis. Je kunt gemakkelijk tientallen uren op avontuur gaan in de DLC en dan bestaat de kans dat je nog steeds niet alles hebt gezien.

Niet alleen qua grootte is de DLC erg indrukwekkend, maar ook qua design. Zoals we al zeiden, kom je verschillende soorten omgevingen tegen. Deze zijn elk erg leuk en gevarieerd om te verkennen. Er zijn gebieden die wat meer lineair zijn, maar ook gebieden die tientallen paden hebben waar je naar toe kunt. Het pakhuis is bijvoorbeeld onderdeel van een kasteel en bevat enorme diepgang met paden naar beneden, naar boven en allerlei geheimen op elke verdieping. Wij hebben er enorm van genoten om de verschillende gebieden in de DLC te verkennen.

Bij een nieuwe DLC horen natuurlijk nieuwe items, gear en wapens. Op dit vlak stelt Shadow of the Erdtree ook niet teleur. Er zijn enorm veel nieuwe soorten items, gear sets en wapens die je kunt verzamelen. In totaal bevat de DLC meer dan 100 nieuwe wapens, wat erg indrukwekkend is. Voor elke soort build heb je wel een wapen. Er zijn gloednieuwe wapen categorieën toegevoegd in de DLC. Onze favoriet zijn de Great Katanas. Dit zijn grotere varianten van de normale katanas en verrichten meer schade, maar zijn iets trager. Voor strength-builds is dit een erg leuk alternatief voor de hamers en greatswords.

elden ring dlc

Epische baasgevechten

Het zou geen FromSoftware DLC zijn zonder nieuwe en uitdagende baasgevechten. Shadow of the Erdtree zal je geduld en skills testen, want het is misschien de meest uitdagende FromSoftware DLC tot nu toe. De bazen verrichten veel meer schade en zijn een stuk agressiever in de DLC dan vergeleken met de basis-game. Hoewel wij houden van uitdaging, hadden wij bij een paar baasgevechten wel het gevoel dat hun moveset een tikkeltje te uitgebreid was. Sommige bazen doen bijvoorbeeld combo-aanvallen van tien hits in één keer en gaan na een seconde weer verder met de volgende combo. Soms voelt het daardoor of je bijna geen kans hebt om terug te slaan. Vooral bij de wat tragere builds is dit een probleem. Je ziet vaak midden in je animatie om aan te vallen, waarna de baas terugvecht.

Er is wel een manier om de baasgevechten iets makkelijker te maken. Dat is door zogenaamde Scadutree Fragments te verzamelen. De Scadutree Fragments introduceren als het ware een apart leveling systeem voor de DLC. Door je Scadutree Fragments in te wisselen, krijg je minder schade en verricht je juist meer schade. Het is daarom aangeraden om deze fragments eerst te verzamelen voordat je het opneemt tegen de meer uitdagende bazen uit de game.

FromSoftware heeft zichzelf overtroffen met een waanzinnige DLC voor één van de beste games aller tijden. The Realm of Shadow is een genot om te verkennen en de verschillende uitdagingen te overkomen. Qua design van de omgevingen is dit misschien wel het beste wat we ooit hebben gezien van FromSoftware. Sommige baasgevechten kunnen een tikkeltje oneerlijk aanvoelen, maar spelers hebben verschillende tools om dit te overkomen. Het is erg jammer dat dit de laatste DLC is voor Elden Ring, want dit is ongetwijfeld één van de beste uitbreidingen ooit.