Het heeft twee generaties geduurd, maar een nieuwe Bleach fighting game is nu echt uit. De laatste console Bleach-game verscheen op de PlayStation 3. Fans hebben er lang op moeten wachten maar de trailers van Bleach: Rebirth of Souls waren veelbelovend. Zijn de verwachtingen van fans waargemaakt en is deze game de moeite waard?
Bleach Rebirth of Souls laat je het verhaal van de Anime-serie opnieuw beleven in de Story Mode zonder de gebeurtenissen uit de filler episodes. Het verhaal gaat over Ichigo Kurosagi, een persoon die geesten kan zien. Normale mensen kunnen geesten en Hollows (monsters als verloren zielen) niet zien. Maar Ichigo kan dat wel. Om zijn familie te beschermen krijgt Ichigo de mogelijkheid om een Soul Reaper te worden en het op te nemen tegen Hollows. Deze keuze zet het leven van Ichigo compleet op zijn kop. Wat volgt is een verhaal over de toekomst van wereld van de mensen, de wereld van de Soul Reapers en de onderwereld.
Het meeste van de story mode draait om de canon-afleveringen van de Anime-serie. Je speelt hier vooral de meest belangrijke gebeurtenissen uit de honderden afleveringen van Bleach. Je kan het verhaal hier het beste zien als een samenvatting van de Anime-serie tot en met de Hueco Mundo Arc. Er is dus nog ruimte voor uitbreidingen voor de overige twee Arcs om het verhaal compleet te krijgen.
Het verhaal wordt gepresenteerd door dialogen tijdens gevechten, tekeningen en in-engine cinematics. Vergeleken met de Anime is het minder indrukwekkend, maar gelukkig zijn er wel volledige voice-overs. Zowel de Japanse als de Engelse voice-overs zijn heel goed. Alle personages en gebeurtenissen in de Story Mode zijn ingesproken. Je krijgt niet momenten dat je een tekst balk te zien krijgt en daarna niets hoort. De Story Mode is best lang waarbij je ongeveer 5 uur per Arc bezig bent. Daarnaast zijn er bepaalde condities in gevechten waarmee je secrets kan ontgrendelen. Daardoor heeft de single player campagne iets meer replaywaarde. Daarnaast zijn er een aantal Side Stories om te doen waar je meer achtergrondinformatie krijgt over personages, deze moet je wel eerst ontgrendelen.
Voor ons als Bleach-fans was het een genot om weer te duiken in de wereld van Soul Reapers, Quincy en Hollows. Het verhaal hier zal mogelijk geen nieuwe Bleach-fans creëren, maar bestaande Bleach-fans zullen lange uren nostalgie beleven.
Op het eerste gezicht lijkt de gameplay van Bleach: Rebirth of Souls, op andere 3D fighting games van Bandai Namco zoals een Dragon Ball Sparking Zero of een Naruto Ultimate Ninja Storm. Vergeleken met die games zijn er grote verschillen in mechanics. Ja, je hebt hier een light attack, een heavy attack, een blok button, een defense break move en supers. Tot zover de overeenkomsten. Bleach Rebirth of Souls draait om het breken van de verdediging van je tegenstander, het is als het ware een tactisch schaakspel. Je hebt hier namelijk geen traditionele HP-balk, maar levenspunten.
Wanneer je een gevecht begint heb je bijvoorbeeld 9 levelspunten en de tegenstander ook. Door aanvallen, combo’s en supers te doen, verlaag je de weerstand van de tegenstander. Wanneer deze laag genoeg is, moet je een combo uitvoeren waarna de vijanden langer wegvliegt en langer stunned raakt. Dit is je moment om levenspunten te pakken. Dat doe je door als het ware een ultimate move uit te voeren. Wanneer de verdediging van de tegenstander is verzwakt, raakt deze ultimate altijd. Als de verdediging niet verzwakt is, dat mislukt deze aanval. Dit is briljant bedacht door Tamsoft, want hiermee krijg je niet het probleem wat bij andere 3D fighting games regelmatig voorkomt, namelijk het spammen van ultimate attacks. Je ultimate werkt hier alleen als je daarvoor een perfect moment hebt gecreëerd.
Dat gaat door het slaan met je verschillende aanvallen om uiteindelijk levenspunten te kunnen afpakken. Aangezien Bleach draait om zwaarden, zijn vrijwel alle gevechten ook close combat encounters. Je moet toeslaan, verdedigen en counteren om zo snel mogelijk de verdediging van je tegenstander te breken. Vervolgens sla je toe met een ultieme aanval en kan je levenspunten pakken. Personages beschikken vaak ook over transformaties, de meest Bleach-personages kunnen hun zwaard activeren als het ware. Dat wordt Bankai genoemd. Wanneer je transformeert, krijg je een nieuwe moveset en je krijgt ook een nieuwe ultimate waarmee je nog meer levenspunten kan afpakken. Naarmate een gevecht vordert, stijgt de spanning, want je kan meer levenspunten afpakken, maar ook verliezen.
Het combat systeem is niet helemaal perfect uitgewerkt. Zo zijn er letterlijk nog glitches die je kan gebruiken in je voordeel. Online gevechten zijn daardoor vaak frustrerender dan fun. Bepaalde personages zijn overigens op dit moment duidelijk effectiever dan anderen. Tamsoft moet zeker ook snel komen met een balans patch. Het lijkt erop dat het geheel niet uitvoerig door de playtests is gegaan. Veel slordigheden in het combat-systeem, hadden er eigenlijk niet moeten zijn.
Zo hebben we ook vaak frustrerende momenten gehad waar een aanval eigenlijk geen effect moet hebben omdat we zaten te verdedigen, maar opmerkelijk genoeg werkt de verdediging van bepaalde personages niet bij bepaalde supers van een aantal karakters. De game heeft wel een indrukwekkende roster van 32 speelbare personages die vrijwel allemaal beschikken over transformaties. Ieder personage heeft skins, maar de meeste zijn tegenvallende re-colors. Het vechtsysteem is op papier goed bedacht, wat ons betreft beter dan de Naruto Ultimate Ninja Storm-serie, maar de uitwerking heeft nog zeker een aantal patches nodig.
Naast de Story Mode, kan je offline versus spelen tegen de CPU of een tweede speler. Er is geen split-screen zoals in Dragon Ball Sparking Zero, maar dat is hier ook niet nodig aangezien personages dicht bij elkaar staan. Twee spelers kunnen dus prima op 1 groot scherm spelen. Daarnaast heb je een tutorial mode waar je combo’s kan oefenen of de basis kan leren. In de Urahara Shop kan je in-game currency spenderen.
In Online Mode kan je vechten tegen andere spelers, maar er is geen Ranked Play. Op dit moment heb je alleen Free Matchmaking en Private Lobbies. Ranked Play en Tournament Mode waren welkom geweest vooral als je bedenkt dat dit een competitieve 3D fighter is. Hopelijk worden deze op een later moment aan de game toegevoegd. Voordat je een online gevecht accepteert, kan je een verbinding status zien. Hiermee zie je of je te maken gaat krijgen met veel latency. Als dit veel is, dan kan je een gevecht beter niet accepteren en een andere tegenstander zoeken. De matchmaking heeft nog wel wat werk nodig. Soms is de wachttijd heel lang, terwijl een simpele annulering en opnieuw zoeken opeens wel werkt. De netcode hier is niet rollback, maar delay based. Het werkte voor ons vaak goed, maar rollback is de laatste technologie en werkt simpelweg beter, vooral als je speelt tegen mensen in andere continenten.
Wij hebben Bleach: Rebirth of Souls gespeeld op een PlayStation 5 Pro en we moeten zeggen dat het grafisch inconsistent is. Zo zien personages er behoorlijk goed uit. De animaties zijn vloeiend, de emoties komen goed uit de verf en de ultieme aanvallen zijn bijzonder goed gedaan met veel aandacht voor details. Hetzelfde kunnen we jammer genoeg niet zeggen over de stages. Deze zien er heel low-res uit, alsof de engine zich puur focust op het renderen van personages. Er zijn veel stages en veel moeten iconisch zijn uit de Anime zoals Hueco Mundo met de halve maan in de lucht. Een map als Hueco Mundo moet een wow-moment creëren net als in de Anime, maar door de enorm lage resolutie textures komen maps gewoon niet tot hun recht. We hebben in de instellingen gekeken of er een Fidelity-modus is die het geheel grafisch op kan schroeven, maar deze is er niet. Er is een waanzinnig veel verschil in de kwaliteit van personages en de maps.
Verder is de soundtrack wel top zoals je zou verwachten van een Bleach Anime. De performance op de PlayStation 5 Pro is ook prima. We zijn geen framedrop of crash tegengekomen. Glitches zijn er wel zoals eerder genoemd. Daarnaast had de PC-versie van Bleach: Rebirth of Souls zoveel problemen op release, dat deze een dag onspeelbaar was. De console-versie had dit gelukkig niet waardoor wij wel progressie konden maken. Inmiddels hebben Tamsoft en Bandai Namco de PC-versie wel speelbaar gemaakt door middel van snelle updates.
Bleach: Rebirth of Souls is een vermakelijke 3D fighting game die wat betreft mechanics competitiever is dan een 3D Naruto, Dragon Ball of One Piece-game. Die games voelen meer aan als arcade-titels, terwijl dit echt aanvoelt als een volwaardige fighting game waar tactiek heel belangrijk is in het breken van de verdediging van de tegenstander. Helaas zijn er weinig competitieve modi, met name online. Wel is er een uitgebreide single player story mode, waar je tientallen uren bezig bent met het beleven van de gebeurtenissen van de geweldige Anime-serie van Tite Kubo. Dit verhaal vervangt de Anime niet, maar het is wel vermakelijke nostalgie. Bleach: Rebirth of Souls is daarom een game voor fans en competitieve fighting game liefhebbers. Er zijn zeker nog ruwe randen, maar het meeste is op te lossen door middel van updates. Als er een goede ondersteuning komt vanuit Bandai Namco, dan kan deze game, Bleach-fans jarenlang bezighouden.
Lees het artikel op de mobiele website