Later deze maand komen uitgever Square-Enix en ontwikkelaar Deck Nine Games met een nieuwe deel in de geliefde Life is Strange-serie namelijk Life is Strange Double Exposure. Deze game heeft extra aandacht gekregen van de community sinds de onthulling, want we kruipen weer in de huid van Max Caulfield, de hoofdpersoon uit de zeer populaire eerste game. Wij zijn aan de slag gegaan met de eerste twee afleveringen van Life is Strange Double Exposure. Is de magie van de eerste game weer terug?
Een detective game
Life is Strange Double Exposure is een vervolg op de allereerste Life is Strange-game. Max Caulfield is nu een jonge dame geworden en heeft Arcadia Bay en alle trauma uit het dorpje verlaten. Ook heeft Max jaren geen gebruikgemaakt van haar superkrachten. Max lijkt een gelukkig leven te hebben gevonden, een nieuw hoofdstuk waar ze meerdere vrienden heeft gemaakt. Echter zit een normaal leven er niet in voor Max. De vriendin van Max genaamd Safi wordt namelijk dood gevonden in de sneeuw. Safi is niet een persoon die zelfmoord zou plegen en dus gaat Max met haar superkrachten proberen om de moord op Safi op te lossen. Dit is een murder mystery waar je met iedereen die Safi heeft gekend moet praten, motieven in kaart moet brengen, bewijsmaterialen moet vinden en de moord oplossen.
Daar blijft het niet bij, want Max’s heeft nu nieuwe krachten ontwikkeld die haar laten rijzen naar een tweede dimensie. Hier is Safi in leven, maar ook hier heeft de moordenaar het op Safi gemunt. Het is aan Max om de moord voorkomen. Max moet door twee dimensies rijzen, dezelfde mensen in verschillende realiteiten spreken en uiteindelijk proberen om alles recht te zetten.
Wij hebben enkel de eerste twee afleveringen gespeeld. De eerste aflevering is vooral een grote intro waarbij je kennismaakt met de personages en meer leert over het dorpje en de nieuwe Max Caulfield die nu enkele jaren ouder is. In aflevering 2 begint het detective werk echt. Hier moet je aanwijzingen vinden, je krachten gebruiken in twee realiteiten en vooral antwoorden proberen te vinden. Keuzes hebben consequenties en als je bepaalde mensen ontevreden maakt, zullen deze mensen dat herinneren wanneer je hen later confronteert. De pacing in wat we tot nu toe gespeeld hebben is best traag, alles komt langzaam op gang, maar de cliffhanger van de tweede episode smaakt wel naar veel meer.
Typische Life is Strange gameplay
Dit is een typische Life is Strange gameplay-ervaring. Verwacht op dit gebied geen innovatie of vernieuwing. Je bent vooral aan het lopen door een gebied, je spreekt met veel mensen en je hebt interactie met een heleboel voorwerpen. Max reageert op zowat alles wat er is in de wereld met full voice-overs.
Nieuw is Max’s Shift-kracht. Met de L1-knop op PlayStation kan je een rift openen naar de tweede dimensie. De gebieden en mensen zijn niet anders in de tweede realiteit, maar bij de tweede dimensie is Safi in leven. Daardoor reageren mensen geheel anders op bepaalde vragen. Max kan ook tijdelijk naar de andere dimensie kijken. Dat gaat met de R1-knop. Zo kan Max bijvoorbeeld naast een leeg tafel staan in dimensie 1, maar in dimensie 2 kan daar een groepje mensen zijn. Met de inzicht-ability naar de tweede dimensie, kan Max bijvoorbeeld luisteren naar een gesprek om zo een situatie of een puzzel op te lossen.
Comicbook tot leven
Life is Strange: Double Exposure is een stukje mooier dan Life is Strange: True Colors. Geen verrassing, want die game is inmiddels al 3 jaar oud. Karakters, omgevingen, gezichtsuitdrukkingen, belichting en kleuren hebben duidelijk een update gekregen. Het is nog altijd een 3D comic visuele weergave, maar Life is Strange heeft er nooit zo goed uitgezien. Ook wat betreft Performance lijkt het goed in orde te zijn. Aangezien dit een vrij slow paced verhaalgedreven detective game is, kan je deze game net zo goed in de Fidelity Mode spelen. Dit is niet een gameplay game waar je een hoge framerate nodig hebt. Je kan dit het beste zien als een interactieve film.
Wel hebben we te maken gehad met een vervelende progressie bug. Op een gegeven moment moesten we met iedereen praten om een dialoog met een personage aan te gaan om verder te kunnen vorderen. We hadden alles in de ruimte gedaan, maar het gesprek kon maar niet gevoerd worden. We drukten uiteindelijk na veel rondjes gemaakt te hebben op ‘Reload Checkpoint’ en toen werkte het ineens wel. In de twee hoofdstukken zijn we dit probleem maar 1 keer tegengekomen.
Conclusie
Life is Strange Double Exposure is een vervolg op de allereerste Life is Strange. Of het net zo goed als die game gaat zijn, moet nog blijken later deze maand. De eerste twee afleveringen zijn vooral een opzet voor wat gaat komen in de latere hoofdstukken. Het komt allemaal een beetje langzaam op gang, maar de cliffhanger van episode 2 smaakt naar veel meer. Later deze maand volgt onze volledige review van Life is Strange Double Exposure.
Life is Strange: Double Exposure verschijnt op 29 oktober 2024 voor de PlayStation 5, Xbox Series S, Xbox Series X en de PC. Life is Strange: Double Exposure is ook in ontwikkeling voor de Nintendo Switch, maar deze verschijnt op een later moment. Life is Strange: Double Exposure komt niet uit als losse episodes, maar spelers kunnen de volledige game direct op release spelen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties