Wist je dat Netflix ‘verborgen genres’ heeft die worden bepaald door wat je kijkt? Hoewel veel mensen bekend zijn met de geheime codes waarmee je films en series binnen een bepaalde categorie kunt vinden, blijkt er nog meer te ontdekken: microgenres.
Het tijdperk van eindeloos scrollen door de Netflix-catalogus lijkt voorbij. Dankzij deze nieuwe microgenres kan de streaminggigant nog specifiekere categorieën aanbieden, afgestemd op jouw voorkeuren. Maar deze ontwikkeling roept ook vragen op over de toekomst van media. In een wereld waarin aandachtsspannen korter worden en multitasken de norm is, blijkt Netflix zijn strategie te hebben aangepast.
Uit een onderzoek door het magazine N+1, waarbij anonieme voormalige Netflix-scenarioschrijvers werden geïnterviewd, kwam een opvallende onthulling. Netflix vraagt scenarioschrijvers om personages expliciet te laten vertellen wat ze doen, zodat kijkers die multitasken – bijvoorbeeld met een serie op de achtergrond – toch kunnen volgen wat er gebeurt.
Dit nieuws veroorzaakte opschudding onder filmliefhebbers. Veel kijkers vinden dat films hierdoor worden gedegradeerd tot "content" in plaats van kunst. Bovendien onthulden bronnen dat Netflix soms projecten goedkeurt zonder de scripts te lezen.
(lees verder onder de afbeelding)
Een van de meest opvallende microgenres is 'casual viewing'. Dit genre is bedoeld voor kijkers die graag iets op de achtergrond hebben terwijl ze met iets anders bezig zijn. Denk aan sitcoms, reality-tv en natuurdocumentaires. Hoewel dit een groot deel van de Netflix-bibliotheek lijkt te omvatten, bestaat het voornamelijk uit titels die je niet hoeft te volgen om te kunnen genieten.
Een voorbeeld hiervan is Atlas (2024), een sci-fi-film met Jennifer Lopez. Het magazine beschrijft deze titel als een "Netflix-film om half te kijken terwijl je de was doet" en noemt het zelfs "Tide Pod-cinema".
Of je nu fan bent van dit soort 'hersenvrije' tv of niet, het lijkt erop dat dit de richting is waarin de media-industrie beweegt. Daarom wordt een bezoek aan de bioscoop – voor die ene blockbuster per jaar – steeds waardevoller.
(Bron: LADbible - Afbeeldingen: Unsplash)
Lees het artikel op de mobiele website