De campagne van Clint.be/Vlaanderenstemt.be die sinds eind februari het straatbeeld siert, zal allicht verwijderd moeten worden. Een klacht bij de JEP zegt dat de campagne de vrouw herleidt tot een object.
Naar aanleiding van de klacht die bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP), Raad voor de Reclame VZW, werd gedeponeerd laat Think Media weten dat de afdeling Think Media Outdoor – bevoegd voor de reclamepanelen – zich vrijdag 6 maart zal uitspreken over het verzoek van de jury de affiche niet langer te verspreiden.
Think Media Magazines laat ondertussen weten dat ze het bijzonder frappant vindt dat de jury (citaat) “van oordeel is dat de afbeelding van ontblote borsten geen verband houdt met het voorwerp van de campagne en derhalve de vrouw herleidt tot een object”. Dit oordeel gebaseerd op twee losse klachten, creëert een precedent wat maakt dat elk teasend gebruik van vrouwen inzake reclame niet langer kan, als er niet onomstotelijk wordt bewezen dat er een duidelijk verband is tussen de afbeelding en de campagne.
Jorn Van Besauw (hoofd Online): “De campagne zou dus mensonterend zijn, vrouwonvriendelijk, zeg maar. Dat zijn dure woorden en dure woorden zijn moeilijk te ontzenuwen. Wij vinden een reclameboodschap waarin een aantal vrouwen op een sofa praten over hun 'opgeblazen gevoel' en hoe dat verdwijnt als je maar voldoende yoghourt eet, alvast een stuk vrouwonvriendelijker. Of wat te denken van reclameboodschappen waarin vrouwen 's morgens ontbijtgranen eten om toch maar in een veel te krappe broek te passen? Wij houden vast aan de redactionele opzet van onze campagne: opvallen, wat uiteindelijk toch de bedoeling is van een reclamecampagne, niet? Wij bestrijden ook het feit dat de borsten ‘ontbloot’ zijn, aangezien de meest borstspecifieke eigenschappen zedig verstopt zijn achter twee stemvakjes. De stelling dat de foto in strijd zou zijn met ‘de goede smaak’ doet ons model Meike Schulte – Playboy's Playmate of the year 2007 – onrecht aan.”
Uiteindelijk heeft een goede reclamecampagne slechts één doel: opvallen. Wat in deze ook daadwerkelijk gelukt is: beide klachten werden pas geformuleerd nadat betrokkenen onze website bezocht hadden. Wat duidelijk aantoont dat zelfs de klagers onze boodschap – bezoek onze website – begrepen hebben.
De affiche verwijst naar de website www.vlaanderenstemt.be, een nieuwsblog over politiek die alle partijen aan bod laat komen in de aanloop naar de Europese en Vlaamse verkiezingen.
Meer informatie over de campagne is te vinden op Vlaanderenstemt.be. Ondertussen is er ook een Facebook-groep rond Vlaanderenstemt.be opgericht. Op bovenstaande foto poseert Meike Schulte ( © Henk Van Cauwenbergh voor Clint.be).
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties