Wanneer je door een storing plotseling zonder internet zit, heb je sinds vorige maand recht op een (zeer) kleine schadevergoeding. Dit melden de kranten van Mediahuis.
Al tien jaar geleden stelde het BIPT, de telecomwaakhond in België, voor om een schadevergoeding in te voeren voor klanten die tijdelijk zonder internet of telefoon kwamen te zitten. Vanaf 1 november werd dit voorstel eindelijk werkelijkheid. Klanten hebben recht op een bescheiden compensatie van ongeveer 1 euro per dag zonder internet of telefoon, op voorwaarde dat de storing niet het gevolg is van overmacht.
Belangrijk is dat de storing minstens acht uur moet duren voordat je recht hebt op de vergoeding. Telecomoperatoren mogen ook de hoogte van de compensatie laten afhangen van je maandelijkse abonnementskosten of de vergoeding aanbieden in de vorm van een andere compensatie, zoals een gratis filmticket.
De telecomoperatoren moeten hun klanten in de komende weken informeren over hoe ze de compensatieregeling gaan uitvoeren. Het is de bedoeling dat de vergoeding automatisch wordt uitbetaald. Deze regeling is ingevoerd door de vertrekkende minister van Telecommunicatie, Petra De Sutter (Groen).
“Telecomkosten zijn in ons land niet goedkoop. Als er dan een storing optreedt, is een compensatie het minste wat we voor onze klanten kunnen doen,” aldus De Sutter toen haar wetsontwerp werd goedgekeurd. En storingen komen helaas vaak voor.
Online zijn er veel commentaren te lezen van mensen die hierbij toch de nodige bedenkingen hebben. Iemand zegt: "Is dit een grap!?" Iemand anders reageert: "Typisch Belgische oplossing!"
(Bron: hln.be – Intropic: Freepik)
Lees het artikel op de mobiele website