Het vliegtuig, dat de bijnaam 'Son of Concorde' heeft gekregen, heeft een nieuwe topsnelheid bereikt tijdens zijn laatste testvlucht. In de luchtvaartwereld staat het bekend als het XB-1-vliegtuig, gebouwd door Boom Technology. Dit supersonische toestel zou theoretisch de afstand tussen Londen en New York in slechts drieënhalf uur kunnen afleggen – een route die normaal ongeveer acht uur duurt met de huidige technologie.
Dit vliegtuig, dat zijn eerste van tien testvluchten voltooide in maart dit jaar, kan een doorbraak betekenen. Het volgt in de voetsporen van zijn voorganger, de Concorde, die in 2003 uit dienst werd genomen. De Concorde bleek niet efficiënt door het hoge brandstofverbruik en de hoge kosten voor reizigers, met als laatste probleem het geluid bij het doorbreken van de geluidsbarrière, dat de mensen op de grond opschrikte.
Hoe snel gaat de 'Son of Concorde'?
De XB-1 zou kunnen cruisen met een snelheid van ongeveer 1.350 mph (2.172 km/u), terwijl de meeste commerciële vluchten tegenwoordig maximaal 575 mph halen. Volgens een update die Boom op 5 november uitbracht, haalde de XB-1 een nieuwe topsnelheid van Mach 0.81, of 499 knopen ware luchtsnelheid, wat neerkomt op ongeveer 620 mph (997 km/u) voor het grote publiek. Hoewel deze snelheid nog ver onder die van de Concorde ligt, is het een stap in de goede richting. Er staan nog drie subsonische testvluchten op de planning.
Het vliegtuig van Boom Technology bereikte ook een nieuwe maximale hoogte van 23.015 voet (7.000 meter), wat 3.000 voet hoger is dan bij de zesde vlucht. Tijdens deze testvlucht lag de nadruk op ‘flutter envelope expansion’ en ‘cockpitdruktesten’ om veilige prestaties te garanderen terwijl het toestel naar hogere snelheden en grotere hoogtes wordt gebracht. De piloot, Tristan 'Geppetto' Brandenberg, beschreef eerder het besturen van het toestel als een ‘fantastische ervaring’ en is ervan overtuigd dat het vliegtuig op weg is om de terugkeer van supersonisch vliegen mogelijk te maken.
(lees verder onder de afbeelding)
Geen verbod meer op supersonisch reizen?
Het volgende doel voor het team is om een hoogte van 30.000 voet (9.140 meter) te bereiken, de hoogte waarop de XB-1 in de toekomst supersonische snelheden zou moeten behalen. De update vermeldde verder: "De XB-1 blijft steeds sneller vliegen en grotere hoogtes bereiken, waarbij het vliegbereik geleidelijk wordt uitgebreid om het toestel en het team voor te bereiden op het doorbreken van de geluidsbarrière bij Mach 1." Wanneer de achtste testvlucht zal plaatsvinden, is nog niet bekend, aangezien er in september en oktober drie vluchten in een tijdsbestek van ongeveer drieënhalve week zijn uitgevoerd.
Omdat supersonische vluchten al 50 jaar verboden zijn in de VS en 20 jaar in het VK, zou de herintroductie van deze vorm van luchtvaart met de XB-1 baanbrekend zijn. Boom is echter niet de enige die een supersonisch vliegtuig ontwikkelt; ook NASA en Lockheed Martin werken eraan. De Britse luchtvaartautoriteit heeft laten weten dat zij hun verbod op supersonisch reizen zullen heroverwegen.
(Afbeeldingen: YouTube)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties