In 2024 werd een lichte daling van 3% in het aantal letselongevallen op Belgische wegen opgetekend, volgens de verkeersveiligheidsbarometer van Vias, gebaseerd op politiecijfers. Deze daling wijst op een positieve trend in de algemene verkeersveiligheid. Bovendien is er een "gunstige tendens" waargenomen in het aantal ongevallen waarbij bestuurders onder invloed van alcohol betrokken waren.
Tegenover de algemene daling in letselongevallen staat een opmerkelijke stijging van 9% in het aantal ongevallen met elektrische steps. Deze stijging is zorgwekkend, vooral gezien de toenemende populariteit van elektrische steps als vervoersmiddel in stedelijke gebieden.
Een gedetailleerde analyse van 100 ongevallen met elektrische steps in Brussel in 2020 door Vias institute onthulde de volgende bevindingen:
De inrichting van de infrastructuur speelt een cruciale rol in de verkeersveiligheid. Een studie van Vias institute toonde aan dat op gevaarlijke of 'zwarte' kruispunten die heringericht werden, het aantal gewonden en doden gemiddeld met 28% daalde. Effectieve maatregelen zijn onder andere het plaatsen van afschermende constructies zoals vangrails, het aanleggen van tunnels of bruggen over kruispunten, en het vernieuwen van rotondes.
Hoewel de algemene daling in letselongevallen een positieve ontwikkeling is, vormt de stijging in ongevallen met elektrische steps een uitdaging voor de verkeersveiligheid. Het is essentieel om zowel infrastructuurmaatregelen te blijven implementeren als gebruikers van elektrische steps te sensibiliseren over veilig rijgedrag. Alleen door een geïntegreerde aanpak kunnen we streven naar een veiligere mobiliteit voor alle weggebruikers.
(Bron: Het Laatste Nieuws, VRT - Afbeeldingen: Unsplash)
Lees het artikel op de mobiele website