Met deze 5 tips vind ook jij de perfecte werk-privébalans. "Durf zeker ook eens nee te zeggen"

Laten we eerlijk zijn: een perfecte werk-privébalans bestaat eigenlijk niet. Iedereen heeft een unieke behoefte aan balans, en de mogelijkheden om die balans te bereiken zijn voor iedereen verschillend. Toch zijn er manieren om zowel je welzijn als productiviteit te verbeteren.

Hier zijn vijf praktische tips die je daarbij kunnen helpen. Uit talloze boeken en onderzoeken blijkt steeds weer: hoe meer disbalans tussen werk en privé, hoe groter de kans op ongelukkigheid. Maar dat betekent niet dat je altijd de perfecte balans hoeft te vinden.

Omdat werk vaak een groot deel van je leven inneemt, is het belangrijk om een manier te vinden waarop werk en privé op een harmonieuze manier naast elkaar kunnen bestaan. Hier zijn vijf heldere tips:

1. Investeer in effectief timemanagement

Door taken te prioriteren en goed in te schatten hoeveel tijd een opdracht kost, kun je je werkdag beter structureren en voorkom je dat het werk in je privétijd doordringt. Timemanagement is een vaardigheid die je kunt ontwikkelen door verschillende technieken toe te passen. Neem behapbare taken aan, overschat jezelf niet en leer prioriteiten stellen. Minder taken in de ochtend betekent minder druk aan het einde van de dag, zodat je met een voldaan gevoel kunt afsluiten en je werk-privébalans in balans houdt.

2. Durf nee te zeggen 

Voor wie graag iedereen tevreden houdt, kan dit lastig zijn, maar nee zeggen is essentieel om meer balans te creëren. Durf bijeenkomsten te verzetten, etentjes af te zeggen en taken die je liever niet doet, te weigeren. Zo maak je ruimte voor jezelf. Moet er last-minute toch iets gebeuren? Dan heb je nog wat extra ruimte op je ‘weegschaal’. Denk bij nee zeggen aan je prioriteiten, bijvoorbeeld meer tijd met familie doorbrengen of jezelf ontwikkelen.

3. Creëer laptopvrije zones 

Thuiswerken kan de grens tussen werk en privé vervagen. Overdag werk je aan de keukentafel, ’s avonds moet diezelfde ruimte ineens voor ontspanning zorgen. Dit kan verwarrend zijn. Om dit te verbeteren, kun je sommige kamers ‘werkvrij’ verklaren. De slaapkamer, badkamer en eetkamer? Geen werk toegestaan. Zo creëer je plekken die puur gericht zijn op rust.

4. Plan ‘niks-doen’-tijd in 

Een valkuil van deze tijd is het overvol plannen van je dag. Maar door tijd vrij te houden waarin niets moet, creëer je ruimte voor creativiteit en herstel. Plan tien minuten pauze om even een wandeling te maken op het werk, of blokkeer in je vrije tijd een uur zonder plannen. Wie weet bedenk je iets voor je werk, maar het hoeft niet! Op deze manier vind je balans en houd je beide werelden in evenwicht.

5. Vraag om flexibele werktijden 

Een effectieve manier om een gezondere balans te vinden is flexibele werktijden af te spreken met je werkgever. Wil je graag in de middag boodschappen doen en de uren later inhalen? Of liever op zondag mails afhandelen omdat je dan minder meldingen krijgt? Steeds meer werkgevers staan open voor flexibele schema’s, dus vraag er gerust om – je hebt niets te verliezen en wellicht veel te winnen.

(Bron: Jobat.be – Intropic: Unsplash)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen