Bedrijven worden aangemoedigd om elektrische auto's aan te schaffen, en werknemers met recht op een salariswagen kiezen vaak voor een elektrische variant. Deze kunnen ze thuis opladen, waarbij de kosten doorgaans door de werkgever worden vergoed.
Deze vergoeding is belastingvrij, omdat deze deel uitmaakt van het 'voordeel van alle aard' van een bedrijfswagen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een tankkaart. De fiscus benadrukt echter dat de terugbetaling moet plaatsvinden op basis van de werkelijke stroomkosten. "Een belastingvrije terugbetaling kan alleen plaatsvinden wanneer exact wordt vergoed wat de werknemer thuis voor elektriciteit heeft betaald," aldus Bart Hollebekker van SD Worx in Het Nieuwsblad.
De kosten verschillen per werknemer en hangen af van factoren zoals het gebruik van zonnepanelen of een thuisbatterij, en het capaciteitstarief. Uit een simulatie van SD Worx blijkt dat bestuurders van elektrische bedrijfswagens geconfronteerd kunnen worden met enkele honderden tot zelfs meer dan duizend euro extra belastingen als de terugbetaling als belastbare vergoeding wordt gezien.
Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) is niet van plan de regels aan te passen. "Een terugbetaling of een forfaitair elektriciteitstarief weerspiegelt niet altijd de realiteit," zegt hij. "In de praktijk zouden sommige werknemers te veel gecompenseerd worden en anderen te weinig. Een vergoeding op basis van de werkelijke elektriciteitskosten is eerlijker en duurzamer."
(Bron: Het Nieuwsblad en Redactie 24 - Intropic: Freepik)
Lees het artikel op de mobiele website