Autofabrikanten investeren miljarden in de ontwikkeling van nieuwe batterij-elektrische voertuigen (BEV’s), met de verwachting dat tegen 2030 meer dan 30 miljoen van deze voertuigen op Europese wegen zullen rijden.
Hoewel elektrische auto's geen uitstoot via de uitlaat genereren, brengt hun productieproces – met name van batterijen – wel een aanzienlijke CO₂-voetafdruk met zich mee. Maar hoe duurzaam zijn BEV’s in vergelijking met auto’s met een verbrandingsmotor (ICE’s)?
De milieu-impact van de productie van een BEV
Bij het berekenen van de levenscyclusemissies van een elektrische auto wordt rekening gehouden met alle fasen: van de ontginning van grondstoffen tot de recycling of hergebruik aan het einde van de levensduur. De productie van lithium-ionbatterijen is echter een energie-intensief proces, wat leidt tot hogere emissies in de productiefase van BEV’s dan bij ICE-auto’s.
ICE-auto's hebben eveneens een aanzienlijke CO₂-voetafdruk tijdens de productie. Autofabrikanten zoals Volkswagen en Toyota streven ernaar om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn, terwijl bedrijven zoals Mercedes-Benz dit doel al in 2039 willen bereiken. De Zweedse fabrikant Polestar gaat nog verder en heeft als ambitie om tegen 2030 een volledig klimaatneutrale auto te produceren.
BEV’s: duurzamer tijdens gebruik
Hoewel de initiële productie van een BEV meer CO₂-uitstoot genereert, maken elektrische auto’s dit tijdens hun levensduur ruimschoots goed. ICE-auto’s blijven immers CO₂ uitstoten tijdens het rijden, terwijl BEV’s – afgezien van slijtage van banden en remmen – geen uitstoot genereren.
Onderzoek van Transport & Environment (T&E) toont aan dat een gemiddelde Europese BEV bijna drie keer minder CO₂ uitstoot dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Zelfs een elektrische auto met een in China geproduceerde batterij, die in Polen wordt opgeladen, stoot nog steeds 37% minder CO₂ uit dan een benzineauto. In landen met een groene elektriciteitsmix, zoals Zweden, kan de uitstootreductie oplopen tot 83%.
(lees verder onder de afbeelding)

De hoge kosten van BEV’s zijn deels te wijten aan de grondstoffen die worden gebruikt in batterijen, zoals lithium en kobalt. Innovaties zoals de ontwikkeling van natrium-ionbatterijen en het verminderen van het gebruik van zeldzame mineralen, zoals in de Blade Battery van BYD, beloven de kosten en milieu-impact te verlagen.
Toch blijft de ontginning van grondstoffen een uitdaging. Investeringen in lokale gemeenschappen kunnen helpen om de negatieve impact van mijnbouw te compenseren, bijvoorbeeld door onderwijs en training te ondersteunen.
De rol van recycling in duurzaamheid
Een van de belangrijkste stappen om de levenscyclusemissies van BEV’s te verminderen, is het hergebruik en recyclen van batterijen. Nieuwe regelgeving in de EU vereist inzameling, recycling en producentenverantwoordelijkheid om een circulaire economie te bevorderen. Batterijen die niet meer geschikt zijn voor auto's, kunnen een “tweede leven” krijgen als energieopslag op het net, wat de milieu-impact verder verkleint. Hoewel recyclingprocessen op dit moment nog een hoge CO₂-voetafdruk hebben, wordt er volop geïnvesteerd in duurzamere methoden.
Conclusie
Hoewel er uitdagingen zijn in de hele levenscyclus van BEV’s, zijn elektrische auto’s over hun volledige gebruiksduur duidelijk duurzamer dan ICE-auto’s. Verbeteringen in batterijtechnologie en productieprocessen zullen dit verschil alleen maar vergroten.
Daarnaast is het belangrijk om te onthouden dat de impact van olie-extractie voor brandstof veel groter is dan de emissies van batterijproductie. BEV’s bieden een duidelijke weg vooruit naar een groenere en duurzamere toekomst.
(Bron: Euronews - Afbeeldingen: Unsplash)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties