Vanaf 1 december gelden er nieuwe regels voor de keuring van autobanden, zo meldt het departement Mobiliteit en Openbare Werken. Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) wil hiermee de autokeuring veiliger, eenvoudiger en transparanter maken. Maar dat is niet de enige wijziging die op til is. Hieronder een overzicht wat er volgende maand zo allemaal verandert.
Wijziging autokeuring vanaf 1 december
Eén van de belangrijkste wijzigingen bij de autokeuring is de strengere controle op bandenslijtage. De slijtage-indicator, een blokje in de hoofdgroef van de band, toont aan wanneer vervanging nodig is. Als dit blokje gelijk loopt met de rest van het profiel, krijgt de auto een rood keuringsbewijs met een geldigheidsduur van vijftien dagen, wat nu nog geen reden voor afkeuring is.
Bij een profieldiepte lager dan 1,6 millimeter geeft de slijtage-indicator vanaf 1 december direct een rood keuringsbewijs met rijverbod, terwijl dit nu nog vijftien dagen geldigheid heeft. In dat geval mag de bestuurder enkel de kortste route nemen tussen woonplaats, reparatiewerkplaats en keuringsstation. Ook wordt de snelheidsindex van banden vastgelegd op 160 kilometer per uur, ongeacht of de wagen harder kan rijden, omdat de maximumsnelheid in Vlaanderen 120 kilometer per uur is.
Autokeuring: ook versoepeling
Daarnaast worden banden van voertuigen die na 1 januari 2004 voor het eerst zijn ingeschreven verplicht voorzien van een e-markering, die aantoont dat de band voldoet aan Europese veiligheidsnormen. Tegelijkertijd worden de eisen voor bandensymmetrie bij de autokeuring versoepeld: vanaf 1 december hoeven banden op dezelfde as alleen nog dezelfde structuur en afmeting te hebben. De controle op laad- en snelheidsindex per as vervalt.
Wanneer je een volgende keer naar de autokeuring moet, is het dus zeker aangeraden om al deze wijzigingen in acht te nemen. Een verwittigd man / vrouw is er namelijk twee waard.
(Bron: hln.be – Intropic: Freepik)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties