De meeste eigenaars van elektrische voertuigen laden hun auto’s ’s avonds of ’s nachts thuis op. Volgens een studie van de Stanford Universiteit kan dit in de toekomst leiden tot overbelasting van het elektriciteitsnet. Uit het onderzoek blijkt dat de meerderheid van de elektrische wagens tijdens piekuren wordt opgeladen, wat een risico vormt voor de stabiliteit van het net.
De onderzoekers adviseren daarom om het opladen meer overdag te laten plaatsvinden, bijvoorbeeld op het werk of bij openbare laadstations. De studie, gepubliceerd in Nature Energy, analyseerde de verwachte belasting van het elektriciteitsnet in het westen van de VS tot 2035, rekening houdend met de snelle groei van elektrische voertuigen.
Opladen verschuiven naar overdag
De studie concludeert dat als de huidige trend van nachtelijk opladen aanhoudt, de piekvraag naar elektriciteit binnen tien jaar met 25% kan stijgen. Dit zou Californië dwingen om extra energiecentrales te bouwen, waarschijnlijk op basis van aardgas, of fors te investeren in kostbare energieopslag. Door het opladen te verplaatsen naar overdag – bijvoorbeeld op het werk of bij openbare laadpunten – zou niet alleen de belasting op het net afnemen, maar zou ook de uitstoot van broeikasgassen verminderen. (lees verder onder de afbeelding)

Hoge tarieven en stimulerend beleid
Een belangrijk obstakel is dat bedrijven en industriële klanten vaak hogere energietarieven betalen op basis van hun piekverbruik. Dit kan werkgevers ontmoedigen om laadpunten te installeren, vooral als een groot deel van hun personeel elektrisch rijdt. Ram Rajagopal, mede-auteur van de studie, benadrukt het belang van stimulerende energietarieven en investeringen in laadpalen op de werkvloer. Hij wijst erop dat Californië vaak een overschot aan zonne-energie heeft in de late ochtend en vroege middag, wat benut kan worden voor het opladen van voertuigen.
Ook een aandachtspunt in België
Niet alleen Californië, maar ook België staat voor dezelfde uitdaging. De Vlaamse energieregulator VREG heeft al verschillende beleidsmaatregelen voorgesteld om de toekomstige belasting van het net te beperken. Zo wordt onder andere ingezet op trager opladen via laagspanningsnetwerken. Richting 2050 zal het elektriciteitsnet op veel plaatsen versterkt moeten worden om overbelasting te voorkomen. De sectororganisatie Synergrid waarschuwde enkele jaren geleden al dat het Belgische net de groei van elektrische voertuigen aankan, mits het laden gespreid gebeurt. “Als iedereen zijn wagen tegelijk inplugt na het werk, kan dat problematisch worden,” luidde de waarschuwing.
(Afbeeldingen: Unsplash)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties