Steeds meer Belgen overwegen de overstap naar een elektrische auto, maar toch blijft de meerderheid voorlopig nog trouw aan benzine of diesel. Uit een recent onderzoek van Touring en de Duitse mobiliteitsorganisatie ADAC blijkt dat de grootste drempel niet de actieradius is – zoals vaak gedacht wordt – maar vooral de hoge aankoopprijs.
Actieradius
Bijna de helft (47%) van de Belgen die nog geen elektrische wagen bezitten, geeft aan dat het beperkte rijbereik hen tegenhoudt. Nochtans leggen Belgische automobilisten gemiddeld slechts 23 kilometer per dag af – een afstand die zelfs de meest compacte elektrische modellen met gemak aankunnen. Bovendien beschikt België over een goed uitgebouwde laadinfrastructuur. Met bijna 80.000 publieke laadpunten verspreid over het land is het opladen van een elektrische wagen vandaag geen onoverkomelijke uitdaging meer.
Realistische tests tonen sterke prestaties
Om het rijbereik in realistische omstandigheden te testen, voerden Touring en ADAC een praktijktest uit met 25 elektrische auto’s op een traject van München naar Berlijn, bij een buitentemperatuur van 0°C. De resultaten waren opvallend positief: veel modellen haalden meer dan 400 kilometer op één laadbeurt, vooral voertuigen van gerenommeerde merken. Dat onderstreept dat de technologie klaar is voor het dagelijkse gebruik – zelfs in minder gunstige weersomstandigheden (lees verder onder de afbeelding).

Echte drempel blijft aankoopprijs
Toch is het niet de actieradius die potentiële kopers het vaakst over de streep houdt. Tijdens het Autosalon 2025 in Brussel gaven bezoekers massaal aan dat de kostprijs hen weerhoudt om een elektrische auto te kopen. Velen kozen uiteindelijk toch voor een hybride of klassieke wagen met verbrandingsmotor. Europese fabrikanten slagen er voorlopig niet in om modellen aan te bieden onder de 25.000 euro, terwijl Chinese merken met scherpere prijzen en degelijke kwaliteit kampen met gebrek aan vertrouwen bij het Belgische publiek.
Touring roept de autosector dan ook op tot actie. “We hebben dringend nood aan elektrische auto’s tussen 10.000 en 25.000 euro,” klinkt het. Enkel zo wordt elektrisch rijden écht bereikbaar voor het grote publiek.
(Bron: nieuwsblad.be - Afbeeldingen: Unsplash)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties