De elektrische auto wint aan populariteit in België, maar wat kost het om er daadwerkelijk een te bezitten en op te laden? In dit artikel bespreken we de gemiddelde kosten die Belgen maken voor laadpalen, stroom, en andere aspecten van elektrisch rijden. Met deze informatie kun je beter inschatten of een elektrische auto ook voor jou een goede keuze is.
Hoeveel kost het om een elektrische auto thuis op te laden?
Thuisladen is voor veel Belgen de meest gebruikte en goedkoopste optie. Volgens Fluvius hangt de kostprijs af van:
- De elektriciteitsprijs: In België ligt het gemiddelde tarief rond de €0,30 per kWh (afhankelijk van je energieleverancier en eventuele piek- en daluren).
- Het verbruik van de auto: Een elektrische auto verbruikt gemiddeld 15-20 kWh per 100 kilometer.
Een voorbeeld:
- Voor 100 kilometer rijden betaal je gemiddeld tussen €4,50 en €6 aan stroom.
- Voor een rijbereik van 15.000 km per jaar komt dat neer op ongeveer €675 - €900 per jaar.
Wat kost een laadpaal voor thuisgebruik?
Voor thuisladen is een eigen laadpaal handig en vaak noodzakelijk. De gemiddelde kosten in België zijn als volgt:
- Laadpaalprijs: Een standaard laadpaal kost tussen €1.000 en €2.500, afhankelijk van het merk en de laadcapaciteit.
- Installatiekosten: De installatie door een erkende elektricien kost gemiddeld €500 tot €1.000.
Samen kost een laadpaal gemiddeld tussen €1.500 en €3.500. Gelukkig zijn er vaak premies beschikbaar via regionale overheden, zoals Vlaanderen.be.
Wat kosten publieke laadpalen in België?
Als je geen laadpaal thuis kunt installeren, ben je aangewezen op publieke laadpunten. De kosten hiervoor variëren:
- Normale laadpunten: Gemiddeld €0,35 tot €0,45 per kWh.
- Snellaadstations: Voor snelladen betaal je meer, meestal tussen €0,65 en €0,85 per kWh.
Bij snelladen betaal je voor gemak, maar het is minder efficiënt als je op de kosten wilt besparen. Voor een volledig laden van een auto met een batterij van 50 kWh betaal je dus tussen €25 en €42, afhankelijk van het type laadstation.
(lees verder onder de afbeelding)
Zijn er extra kosten voor laadpalen en stroom in België?
Ja, naast de basiskosten zijn er extra uitgaven waar je rekening mee moet houden:
- Abonnementskosten: Sommige laadnetwerken vragen een abonnementstarief van €10 tot €20 per maand.
- Slimme meters: Als je een laadpaal thuis installeert, kan het gebruik van een slimme meter voordelig zijn voor piek- en daluren, maar deze installatie kan extra kosten met zich meebrengen.
- Netto-kostprijs thuis: Let op de capaciteitsvergoeding die je betaalt voor het laden via het Belgische net.
Hoeveel bespaar je met een elektrische auto?
Hoewel de initiële kosten van een elektrische auto hoger kunnen zijn (met prijzen die beginnen rond €35.000), zijn de gebruikskosten doorgaans lager dan bij traditionele brandstofauto's:
- Lagere brandstofkosten: Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel.
- Onderhoud: Elektrische auto's hebben minder bewegende onderdelen, wat lagere onderhoudskosten betekent.
Volgens een studie van VAB kunnen eigenaars van elektrische auto's tot €1.000 per jaar besparen in vergelijking met een benzineauto, afhankelijk van hun rijgedrag en laadstrategie.
Conclusie
De kosten voor het laden en onderhouden van een elektrische auto zijn gemiddeld als volgt:
- Thuisladen: €675 - €900 per jaar.
- Publieke laadpalen: €0,35 - €0,85 per kWh, afhankelijk van het type laadpunt.
- Laadpaal thuis: Eenmalige kosten van €1.500 - €3.500 (inclusief installatie).
Met de stijgende brandstofprijzen en overheidsstimuli is elektrisch rijden een interessante en vaak voordelige keuze voor veel Belgen. Vergeet niet om premies en subsidies te checken om je investering nog aantrekkelijker te maken.
(Bronnen: Fluvius, Vlaanderen.be, VAB, FOD Mobiliteit - Afbeeldingen: Unsplash)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties