Zit je plots zonder internet door een storing? Dan heb je sinds november vorig jaar recht op een schadevergoeding, hoe klein die ook is. Het heeft meer dan tien jaar geduurd, maar het voorstel van telecomwaakhond BIPT is eindelijk werkelijkheid geworden.
Kleine vergoeding bij uitval van internet of telefoon
Vanaf 1 november 2024 krijgen klanten van Belgische telecomoperatoren een dagvergoeding van ongeveer 1 euro wanneer ze door een storing zonder internet of telefoonverbinding vallen. Voorwaarde is dat de onderbreking minstens acht uur duurt en niet veroorzaakt is door overmacht (zoals stormschade of sabotage).

Hoe werkt de compensatieregeling?
De vergoeding wordt in principe automatisch toegekend, maar telecombedrijven kunnen zelf bepalen of ze dit als geldbedrag doen of als een alternatieve compensatie, zoals een gratis filmticket of korting op het abonnement. De hoogte van de vergoeding mag ook afhangen van je maandelijks tariefplan.
Minister De Sutter zei destijds: “Compensatie is het minste wat we kunnen doen. Telecomkosten zijn in België hoog. Als er dan een storing is, is een compensatie het minste wat we kunnen doen.”
Internet- en telefoniestoringen in België
In België komen internet- en telefoonstoringen vaker voor dan je zou denken. Voor consumenten is het dus een belangrijke stap richting meer bescherming en transparantie in de telecomsector. Hoewel online de meningen verdeeld lijken over de compensatie, met iemand die reageerde: “Dit moet een grap zijn!” Of: “Wat een gigantisch hoog bedrag, zeg!”
(Afbeeldingen: Freepik)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties