In moderne auto’s wordt de handrem niet langer met een hendel bediend, maar met een knop in de middenconsole. Wat veel bestuurders echter niet weten, is dat deze elektrische parkeerrem ook een noodremfunctie heeft.
De werking is vergelijkbaar met de klassieke mechanische handrem: bij het parkeren worden de achterwielremmen geactiveerd om te voorkomen dat de auto wegrolt, bijvoorbeeld op een helling. Dit kan handmatig door op de knop te drukken of automatisch als deze functie in het voertuigmenu is ingeschakeld.
Efficiënter dan voorheen
Toch zijn niet alle functies van de traditionele handrem behouden gebleven. Sportieve bestuurders kunnen geen ‘handremslip’ meer maken, zoals bij de ouderwetse handrem mogelijk was. Ook lijkt het alsof je in noodgevallen de auto niet meer met de handrem kunt stoppen. Maar schijn bedriegt, want de moderne elektrische parkeerrem heeft deze functie juist overgenomen en werkt zelfs efficiënter dan voorheen.

Afremmen op vier wielen met ABS-systeem
Wanneer de parkeerrem tijdens het rijden wordt geactiveerd, herkent het systeem de noodsituatie en grijpt het in. In plaats van de achterwielen abrupt te blokkeren, zoals bij een mechanische handrem het geval zou zijn, remt de auto gecontroleerd af op alle vier de wielen met behulp van het ABS-systeem. Hierdoor blijft het voertuig stabiel en wordt slippen voorkomen. Afhankelijk van het model kunnen ook de alarmlichten automatisch inschakelen om andere weggebruikers te waarschuwen. Zo wordt het voertuig veilig tot stilstand gebracht.
Systeem testen
Deze extra veiligheidsfunctie kan in noodsituaties levens redden. Niet alleen de bestuurder, maar ook passagiers kunnen de noodrem activeren als dat nodig is, bijvoorbeeld als de bestuurder onwel wordt. Of jouw auto over deze functie beschikt, kun je terugvinden in de handleiding onder het hoofdstuk over de parkeerrem. Wie het systeem wil testen, kan dit voorzichtig proberen op een rustige weg bij lage snelheid. Door de knop nogmaals in te drukken, wordt de noodrem weer gedeactiveerd.
(Bron: hln.be - Afbeeldingen: Freepik)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties