Tesla-concurrent onthult 's werelds eerste elektrische auto die net zo snel oplaadt als je benzine kan tanken Wheels
Tesla-concurrent onthult 's werelds eerste elektrische auto die net zo snel oplaadt als je benzine kan tanken
Wheels

Tesla-concurrent onthult 's werelds eerste elektrische auto die net zo snel oplaadt als je benzine kan tanken

De Chinese autofabrikant BYD heeft recentelijk een baanbrekende technologie onthuld die het opladen van elektrische voertuigen (EV's) even snel maakt als het tanken van een benzineauto. Met het nieuwe Super e-Platform introduceert BYD een laadsysteem dat een piekvermogen van 1.000 kilowatt (kW) kan bereiken, waardoor bestuurders in slechts vijf minuten tot 400 kilometer actieradius kunnen toevoegen.

Het Super e-Platform

Het Super e-Platform van BYD is ontworpen om de laadtijden van EV's drastisch te verkorten. Centraal in deze innovatie staat een 1.000V-architectuur, wat aanzienlijk hoger is dan de huidige standaarden van 400V en 800V. Deze hoge spanning stelt voertuigen in staat om sneller energie op te nemen tijdens het laden, wat resulteert in aanzienlijk kortere laadtijden.

Daarnaast introduceert BYD de 'Flash Charging Battery', een geavanceerde accu met een ultrasnel ionenkanaal. Deze batterij kan een maximale laadstroom van 1.000 ampère aan, wat bijdraagt aan de indrukwekkende laadsnelheden. Om energieverliezen te minimaliseren en de efficiëntie te verhogen, heeft BYD ook een siliciumcarbide (SiC) voedingschip ontwikkeld met een spanningsbereik tot 1.500 volt.

Megawatt laadstations

Om deze hoge laadsnelheden te faciliteren, ontwikkelt BYD eigen megawatt flash-laadstations. Deze volledig vloeistofgekoelde stations kunnen een maximaal vermogen van 1.360 kW leveren. BYD is voornemens om in de nabije toekomst meer dan 4.000 van deze laadstations in China te realiseren. Bovendien introduceert het bedrijf 'dual-gun charging', waarmee voertuigen tegelijkertijd met twee DC-laders kunnen worden opgeladen, wat de laadtijden verder verkort zonder de noodzaak van extra laadstations.

Eerste modellen: Han L en Tang L

De eerste voertuigen die op het Super e-Platform worden gebouwd, zijn de vernieuwde versies van de Han L en Tang L. Deze modellen zijn uitgerust met krachtige elektromotoren die tot 30.511 toeren per minuut kunnen draaien en een piekvermogen van 778 pk leveren. Dit resulteert in indrukwekkende prestaties, zoals een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 2,7 seconden voor de Han L en 3,6 seconden voor de Tang L. (lees verder onder de afbeelding)

Tesla-concurrent onthult 's werelds eerste elektrische auto die net zo snel oplaadt als je benzine kan tanken

Impact op de EV-markt

De introductie van het Super e-Platform kan een significante invloed hebben op de wereldwijde acceptatie van elektrische voertuigen. Een van de grootste drempels voor consumenten is de laadtijd van EV's. Met laadtijden die vergelijkbaar zijn met het tanken van een benzinevoertuig, wordt elektrisch rijden aantrekkelijker voor een breder publiek. Dit kan de overgang naar duurzame mobiliteit versnellen en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderen.

Beschikbaarheid in Europa

Hoewel BYD deze technologie eerst in China introduceert, is er nog geen specifieke tijdlijn voor een Europese lancering. Momenteel zijn modellen zoals de Dolphin, Atto 3, Seal en Seal-U beschikbaar in Nederland, gebouwd op het e-Platform 3.0. Dit platform ondersteunt een accucapaciteit tot 82,5 kWh en een maximale laadsnelheid van 150 kW. De implementatie van het Super e-Platform in Europa zal afhangen van de ontwikkeling van de benodigde laadinfrastructuur en de marktvraag.

(Bron: Unilad Tech - Afbeeldingen: YouTube)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties