Een recente studie van de Canadian Automobile Association (CAA) heeft een veelvoorkomende misvatting over elektrische voertuigen (EV's) ontkracht. Hoewel EV's steeds populairder worden, bestaan er nog steeds misverstanden over hun prestaties, vooral in koude weersomstandigheden. Deze studie onderzocht specifiek de impact van koud weer op de actieradius en batterijprestaties van EV's.
Een veelgehoorde mythe is dat koud weer schadelijk is voor EV-batterijen. De CAA-studie toonde echter aan dat, hoewel koude temperaturen de actieradius kunnen verminderen, ze geen ernstige schade aan de batterij veroorzaken. Ian Jack, Vice President Public Affairs bij CAA National, verklaarde: "We hebben de effectieve actieradius van elektrische voertuigen in koud weer gemeten en hoe snel ze opladen. Deze inzichten zijn cruciaal voor zowel huidige EV-eigenaren als degenen die overwegen over te stappen." (lees verder onder de afbeelding)
De studie testte verschillende EV-merken en -modellen bij temperaturen onder nul totdat hun batterijen leeg waren. De resultaten lieten zien dat de impact van koud weer op de actieradius varieerde per model. Zo verloor de Silverado EV slechts 14% van zijn actieradius, terwijl de Volvo XC40 Recharge een verlies van 39% had. Geen van de geteste voertuigen werd echter onbruikbaar door de kou, wat positief nieuws is voor EV-eigenaren in koudere klimaten.
Om het verlies van actieradius tijdens extreme kou te beperken, kunnen EV-bestuurders enkele maatregelen nemen:
Deze strategieën kunnen helpen om de efficiëntie van EV's in koude omstandigheden te verbeteren.
(Bron: Supercar Blondie – Afbeeldingen: Unsplash)
Lees het artikel op de mobiele website