In Noorwegen wordt jaarlijks de El Prix georganiseerd, een uitdagende test voor elektrische auto’s onder koude omstandigheden. Dit jaar kroonde Polestar zich tot grote winnaar met de Polestar 3. Opvallend was de tegenvallende prestatie van Tesla’s Model 3 Highland, normaal een favoriet in dit soort tests. De test werd uitgevoerd door het nieuwsmedium Motor.no in samenwerking met de Noorse Automobielfederatie (NAF).
De Polestar 3 reed tijdens de test 531 kilometer, slechts 5% minder dan de door de fabrikant opgegeven actieradius van 560 kilometer. Dit resultaat maakt de Polestar 3 een van de best presterende elektrische auto’s ooit in deze test. De Tesla Model 3 Long Range legde dezelfde afstand af, maar bleef daarmee ver achter bij de beloofde actieradius van 702 kilometer, een afwijking van 24%. Daarnaast bleek de boordcomputer van de Tesla minder nauwkeurig: de voorspelde actieradius week soms tot 15 kilometer af van de werkelijkheid.
De test vond plaats op een 445 kilometer lange route van Oslo naar Enden, waarbij de voertuigen onder zware omstandigheden moesten presteren. Ze trotseerden temperaturen tussen -3°C en +4°C en beklommen bergwegen. De kou beïnvloedt de prestaties van batterijen aanzienlijk, waardoor Noorwegen een ideale locatie is om de betrouwbaarheid van elektrische auto’s te testen.
(lees verder onder de afbeelding)
Naast de actieradiustest werd ook gekeken naar de laadsnelheid van 10 tot 80%. De snelste was de Lotus Emeya, die dit in slechts 16 minuten deed, gevolgd door de Porsche Taycan (19 minuten) en de Hyundai Ioniq 5 (20 minuten). Tesla en Polestar deden er 31 minuten over, wat als gemiddeld werd beoordeeld.
(Bron: Redactie 24 - Afbeeldingen: Unsplash)
Lees het artikel op de mobiele website