Deze omstreden veiligheidssystemen zijn vanaf nu verplicht in alle nieuwe auto’s Wheels
Deze omstreden veiligheidssystemen zijn vanaf nu verplicht in alle nieuwe auto’s
Wheels

Deze omstreden veiligheidssystemen zijn vanaf nu verplicht in alle nieuwe auto’s

Vanaf vandaag (07/07) moeten alle nieuwe auto’s voorzien zijn van een groot aantal assistentiesystemen. Sommige van deze systemen zijn al langer bekend en hebben hun nut bewezen, terwijl andere ietwat controversieel zijn.

Veel moderne auto's beschikken reeds over verschillende veiligheidssystemen die helpen om het aantal verkeersdoden drastisch te verminderen. Dit lijkt te werken, aangezien het aantal verkeersdoden al jaren afneemt. Toch wil de EU de veiligheid verder vergroten. Daarom moeten alle nieuwe auto's, bestelwagens, vrachtwagens en bussen vanaf 7 juli uitgerust zijn met een reeks nieuwe veiligheidssystemen, bekend als Advanced Driver Assistance Systems (ADAS).

Intelligent Speed Assistance

Vanaf nu behoort ADAS tot de verplichte uitrusting van alle nieuw verkochte voertuigen op de Europese markt. Twee jaar geleden moesten alle nieuw ontwikkelde auto's al voorzien zijn van deze systemen, maar vanaf 7 juli geldt de EU-verordening voor alle nieuw verkochte auto's. Dit heeft ertoe geleid dat fabrikanten soms flink moesten sleutelen om deze systemen in te bouwen.

Een van de meest opvallende systemen is het Intelligent Speed Assistance (ISA) systeem. Dit rijhulpsysteem waarschuwt de bestuurder voor de toegestane maximumsnelheid via onder andere de adaptieve cruisecontrol en de navigatie, met behulp van een geluidssignaal en een knipperend symbool op het dashboard. Hoewel het systeem uit te schakelen is, wordt het elke keer dat de auto wordt gestart opnieuw geactiveerd. Het voortdurende gepiep bij het overschrijden van de maximumsnelheid kan frustrerend zijn, waardoor veel fabrikanten een sneltoets hebben ontwikkeld om het snel uit te schakelen.

Event Data Recorder

Naast de snelheidsbegrenzer omvat de EU-verordening van eind 2019 nog een aantal andere ingrijpende systemen, waaronder de Event Data Recorder (EDR), ofwel een zwarte doos. Dit systeem slaat gegevens van enkele seconden voor en na een ongeval op, zoals snelheid, stuurhoek en of de lichten van de auto aan waren. Hoewel alleen gegevens bij een ongeval worden opgeslagen (de laatste 30 seconden voor de impact en 10 seconden erna) en geen gesprekken tussen inzittenden worden vastgelegd, roept dit systeem veel privacyvragen op.

Andere verplichtingen

De gegevens mogen alleen worden geraadpleegd door nationale overheden en autofabrikanten voor onderzoek naar de oorzaak van een ongeval, en verzekeraars hebben er geen toegang toe, aldus de EU. Andere verplichtingen vanaf zondag zijn onder meer verbeterde gordels, een achteruitrijcamera, een noodremsysteem, parkeersensoren, rijbaanassistentie, systemen die waarschuwen voor vermoeidheid en smartphonegebruik, een voorruit van veiligheidsglas om kwetsbare weggebruikers te beschermen en voorbereidingen voor een alcoholslot.

(Bron: hln.be – Intropic: Freepik)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties