Belgische eigenaars van elektrische auto gewaarschuwd voor privacyschending: "Het gebeurt zonder je toestemming" Wheels
Belgische eigenaars van elektrische auto gewaarschuwd voor privacyschending: "Het gebeurt zonder je toestemming"
Wheels

Belgische eigenaars van elektrische auto gewaarschuwd voor privacyschending: "Het gebeurt zonder je toestemming"

Moderne voertuigen fungeren steeds meer als rijdende datacentra, waarbij persoonlijke rijgegevens worden verzameld en gedeeld. Hoewel dit kan bijdragen aan een veiligere en comfortabelere rijervaring, rijzen er zorgen over privacy en gegevensgebruik.

De opkomst van de 'softwaregedefinieerde' auto

Tegenwoordig worden auto's niet alleen ontworpen op esthetiek, maar vooral op basis van software en data. Voertuigen die in de afgelopen vijf jaar zijn geproduceerd, verzamelen uitgebreide informatie over bestuurders en hun rijgedrag. Dit omvat gegevens zoals remgedrag, acceleratiepatronen en dagelijkse routes. Hoewel deze informatie kan helpen bij het verbeteren van rijervaringen, is het verzamelen en delen ervan vaak niet transparant.

Gegevensdeling zonder expliciete toestemming

Niet alleen autofabrikanten hebben toegang tot deze data; ook verzekeraars en werkgevers tonen interesse. Een onderzoek van Consumer Reports onthulde dat bijna alle autofabrikanten in de VS dergelijke gegevens verzamelen en delen met derden. Vaak zijn consumenten zich hier niet van bewust en geven ze onbedoeld toestemming door algemene voorwaarden te accepteren bij het eerste gebruik van het infotainmentsysteem of bij het installeren van gerelateerde smartphone-apps. (lees verder onder de afbeelding)

Belgische eigenaars van elektrische auto gewaarschuwd voor privacyschending: "Het gebeurt zonder je toestemming"

Recente incidenten benadrukken privacyrisico's

Er zijn meerdere gevallen bekend waarbij de omgang met verzamelde data problematisch bleek. In januari werd General Motors door de Federal Trade Commission berispt en kreeg een verbod van vijf jaar op het verkopen van rijgegevens aan kredietagentschappen. In Europa ontdekte de Duitse krant Der Spiegel dat gegevens van 800.000 eigenaren van elektrische voertuigen van de Volkswagengroep onbeveiligd toegankelijk waren op een Amazon-server. Deze incidenten illustreren de kwetsbaarheden in het huidige systeem van gegevensbeheer door autofabrikanten.

Hoe kunnen bestuurders hun privacy beschermen?

Bestuurders hebben het recht om het verzamelen en delen van hun gegevens te weigeren. Sommige autofabrikanten bieden een opt-out-mogelijkheid via de mobiele app van het voertuig, terwijl bij andere merken diepere instellingen in het infotainmentsysteem of online formulieren nodig zijn om toestemming in te trekken. Echter, voor veel consumenten is dit proces complex en zijn ze zich vaak niet bewust van de omvang van de gegevensverzameling. Er is daarom een dringende behoefte aan meer transparantie van autofabrikanten en strengere regulering door overheden om de privacy van bestuurders te waarborgen.

(Bron: Vroom - Afbeeldingen: Unsplash)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties