22.863 bestuurders kregen rode kaart bij autokeuring. Dit zijn de twee belangrijkste afkeurpunten

Een rode kaart bij de autokeuring brengt niet alleen extra tijd en kosten met zich mee omdat je je voertuig verplicht opnieuw moet laten keuren. In feite is het vermijden van deze afkeuringskaart niet zo moeilijk. Let vooral op de twee meest voorkomende afkeurpunten.

Vorig jaar werden er in Vlaanderen 2.150.000 keuringen op personenwagens uitgevoerd. Het overgrote deel van deze voertuigen - 1.793.433, wat overeenkomt met 83,3 procent - was volledig in orde en ontving een groene kaart. Daarnaast kregen 17.224 bestuurders een groen keuringsbewijs met beperkte geldigheid vanwege administratieve of technische tekortkomingen.

Rode kaart bij de autokeuring

Zij dienden, nadat het probleem was verholpen, hun voertuig binnen een termijn van drie maanden opnieuw voor te rijden. Alle overige voertuigen ontvingen echter een rode kaart: 315.498 bestuurders (14,6 procent) moesten binnen 15 dagen hun voertuig laten herstellen en opnieuw aanbieden, terwijl 22.863 bestuurders onmiddellijk een rode kaart met verkeersverbod ontvingen.

(lees verder onder de afbeelding)

Belangrijkste redenen voor rode kaart

Deze voertuigen vertoonden zulke ernstige gebreken dat het onverantwoord was om er nog langer mee te rijden, waardoor ze direct naar de garage moesten. “De lichten en de staat van de autobanden zijn de meest voorkomende afkeurpunten”, zegt Philippe De Meyer van GOCA Vlaanderen, de Groepering van de Vlaamse erkende Ondernemingen voor Autokeuring en Rijbewijs aan nieuwsblad.be.

Liefst 6 van de 10 meest frequente oorzaken voor een rode kaart hebben ermee te maken. “Nochtans zijn die vaak te voorkomen door je lichten even te controleren alvorens je je wagen bij de autokeuring aanbiedt”, zegt De Meyer. “Controleer of alle aanwezige lichten op het voertuig werken, in goede staat zijn en stevig bevestigd zijn.”

(Bron: nieuwsblad.be – Afbeeldingen: Freepik)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen