Review: Senua's Saga: Hellblade II - Eén van de mooiste games van deze generatie games
Review: Senua's Saga: Hellblade II - Eén van de mooiste games van deze generatie

De originele Hellblade: Senua's Sacrifice verscheen in 2017 en werd erg goed ontvangen. De game had het over thema's zoals mentale gezondheid en verlies. Niet alleen de thema's van de game waren thema's die we niet vaak in andere games zagen, maar het was ook een game die erg goed was op het vlak van geluid en presentatie. Inmiddels is de release aangebroken van de tweede game in de serie, Senua's Saga: Hellblade II. Na het uitstekende eerste deel waren verwachtingen uiteraard ook hoog voor het tweede deel. In deze review lees je of Senua's Saga: Hellblade II de verwachtingen weet waar te maken.

Senua's Saga: Hellblade II werd in december 2019 onthuld. Het was één van de eerste games die was aangekondigd voor de Xbox Series X en Series S. De eerste beelden van de game waren vooral in grafisch opzicht erg indrukwekkend. Na de aankondiging hebben we een lange tijd niks over de game gehoord. Zelfs tot de release van de game is het behoorlijk stil gebleven. Wij zullen je nu alles over de game vertellen.

Een nieuw avontuur

De game speelt zich een tijdje na het eerste deel af. Aan het einde van de eerste deel had Senua haar innerlijke demonen geaccepteerd als een deel van haar. Senua ziet haar mentale gezondheid niet langer als een vloek, maar als een bondgenoot. Zij voelt dat zij een speciale kracht heeft die anderen kan helpen. Met haar vastberadenheid gaat zij op pad om slaven te redden van de slavenhandelaren. Deze slavenhandelaren hadden ook vele plekken van het thuisland van Senua verwoest.

Senua gaat in haar eentje op pad om de slaven van de slavenhandelaren te redden. Zij verschuilt zich op een schip van de slavenhandelaren zodat zij hun leider kan vinden. Helaas loopt niet alles volgens plan en het schip wordt verwoest, waardoor Senua zelf verder op voet verder moet gaan. Deze tegenslag houdt Senua echter niet tegen en zij gaat zelf op zoek naar de slavenhandelaren.

Hoewel Senua haar mentale gezondheid heeft geaccepteerd, betekent dit niet dat de stemmen in haar hoofd verdwenen zijn. Tijdens het spelen hoor je continu meerdere stemmen die commentaar geven op wat je doet of wat je zou moeten doen. Het verschil met de voorgaande game is dat Senua niet meer vecht tegen de stemmen in haar hoofd.

Mentale gezondheid speelt dan ook wederom een grote rol in Senua's Saga: Helblade II. Senua hoort niet alleen stemmen die continu commentaar geven op wat zij doet, maar soms hoort zij ook een stem van een ''schaduw''. Deze schaduw vertelt Senua bijvoorbeeld dat zij ''niet goed genoeg is'' of over de fouten die zij heeft gemaakt in het verleden. De stemmen die je continu hoort, zorgen voor een erg meeslepende ervaring. Het design van het geluid in de game is uitstekend. We raden je sterk aan om de game met een koptelefoon te spelen.

Je avontuur die oorspronkelijk begon met een simpele bevrijdingsmissie, gaat na verloop van tijd alle kanten op. In een trailer voor de game zagen we bijvoorbeeld al dat je een reus tegenkwam. De game bevat dan ook vele fantasie elementen. Gezien de mentale gezondheid van Senua, is het echter de vraag wat daadwerkelijk gebeurt en wat zich enkel in haar hoofd afspeelt. Het verhaal mist misschien de emotionele impact van het eerste deel, maar bevat erg veel toffe momenten.

Graphics

Senua's Saga: Hellblade II draait op Unreal Engine 5. Toen we de eerste beelden van de game zagen, leken de beelden te mooi om waar te zijn. Na het spelen van de game kunnen we echter zeggen dat dit grafisch één van de mooiste games is die wij hebben gespeeld. Vooral de gezichten van Senua en de verschillende karakters zijn enorm realistisch. In de game belandt Senua zich in verschillende moeilijke situaties en je ziet op dat moment de angst en pijn op haar gezicht. Een belangrijke bijdrage voor deze meeslepende ervaring komt mede door het uitstekende camera en acteerwerk.

Niet alleen de emoties op de gezichten van de karakters zijn erg realistisch, ook de omgevingen in de game zijn prachtig. Je komt terecht op verschillende plaatsen met verschillende soorten omgevingen. Tijdens het spelen namen wij meerdere momenten even pauze om de prachtige uitzichten te bekijken. De indrukwekkende graphics komen echter ook met een nadeel. Ondanks dat wij de game speelden op een redelijk krachtige PC, hadden wij veelvuldig last van framedrops. De framedrops zijn vooral aanwezig wanneer er meerdere personages in beeld zijn. Zelfs de activatie van DLSS stopte deze framedrops niet.

Qua gameplay lijkt Senua's Saga: Hellblade II veel op de voorgaande game. De gameplay bestaat vooral uit het lopen van lange stukjes en diverse puzzels op te lossen. Zo moet je bijvoorbeeld bepaalde symbolen vinden door vanuit een bepaalde hoek naar de omgeving te kijken. Hoeveel er verschillende varianten van de puzzels zijn, beginnen zij na enige tijd toch te vervelen. Je moet vaak heen en weer lopen om lampjes te laten branden, waarna het geblokkeerde pad opent. Wij hadden op dit vlak op iets meer creativiteit gehoopt.

Senua's Saga: Hellblade II bestaat niet alleen uit puzzels, maar bevat ook combat. De combat is vooral gebaseerd op het blokkeren en ontwijken van aanvallen. Indien je dit namelijk doet, creëer je een opening waarmee je je vijand kunt raken. Het meest indrukwekkende aan de combat van de game zijn de animaties. De game bevat verschillende animaties voor het afmaken van vijanden en deze zien er stuk voor stuk erg indrukwekkend uit. Daarnaast zie je als je een vijand raakt bijvoorbeeld een wond op de plek waar je je vijand hebt geraakt. Helaas begint de combat echter na een tijdje ook te vervelen. Er zit weinig diepgang in en de vijanden vallen altijd op dezelfde manier aan.

Senua's Saga: Hellblade II is een korte maar krachtige game die veel unieke elementen biedt. De grafische kwaliteit van de game is ongekend en zorgt voor een filmische ervaring. Er is duidelijk heel veel moeite gestoken in het op een realistische wijze weergeven van de psychose van Senua. Hoewel de gameplay niet erg diepgaand is, zorgen de toffe momenten in de game ervoor dat