Review: Kingdom Come Deliverance 2 – Riddertje spelen was nog nooit zo vermakelijk games
Review: Kingdom Come Deliverance 2 – Riddertje spelen was nog nooit zo vermakelijk
games

Review: Kingdom Come Deliverance 2 – Riddertje spelen was nog nooit zo vermakelijk

Na jaren wachten is Kingdom Come Deliverance 2 eindelijk uit. Dit is het vervolg op de in 2018 verschenen open wereld RPG Kingdom Come Deliverance. De eerste game werd gerealiseerd met een crowdfunding campagne. Deze tweede game is gemaakt door een volwaardige studio met meer dan 250 ontwikkelaars. Ontwikkelaar Warhorse noemt deze tweede game een volledige uitwerking van het concept die het team eigenlijk wilde maken in 2018. Is Kingdom Come Deliverance 2 de moeite waard?

Vijftiende-eeuwse Bohemen

Net als in de eerste game kruip je hier weer in de huid van hoofdpersoon Henry, de zoon van een vermoorde smid. Het verhaal speelt zich af tijdens de middeleeuwen vijftiende-eeuwse Bohemen (Centraal-Europa). Henry start zijn nieuwe avontuur als de schildknaap van Sir Hans. Verrassend is het niet dat we weer in de schoenen staan van Henry, want het verhaal van Henry was niet afgerond in de eerste game. Henry is namelijk nog steeds zoekende naar het laatste zwaard die zijn vader had gemaakt voordat hij werd vermoord. Henry ziet deze persoonlijke quest als de enige manier om zijn vader rust te geven in zijn graf.

Hoewel Kingdom Come Deliverance 2 een direct vervolg is op de eerste game, hoef je het origineel niet gespeeld te hebben. Warhorse heeft uitstekend werk verricht om alle belangrijke gebeurtenissen uit de eerste game op interessante manieren te brengen naar de tweede game, bijvoorbeeld via een nachtmerrie die Henry meemaakt. Waar de eerste game vooral draaide om persoonlijke quests van dorpelingen en bandieten, pakt Warhorse Studios groter uit met een onvergetelijk verhaal over koninkrijken en koningen. Henry raakt verwikkeld in politieke spanningen, machtsmisbruik, liefde en oorlogen. De main story van Kindgdom Come Deliverance 2 speel je in ongeveer 50 uur uit. Wil je alle zij-activiteiten en side missies doen, dan ben je makkelijk meer dan 100 uur bezig.

Boeiende wereld en personages

Kingdom Come Deliverance 2 is groot, behoorlijk groot. De map waar je tientallen uren bezig bent met allerlei quests, blijkt 1 van de 2 grote maps te zijn. Op een gegeven moment krijg je een tweede sandbox map waar je nieuwe quests kan doen en deel kan nemen aan activiteiten. Volgens Warhorse is deze tweede game, twee keer zo groot als de eerste. Stem-acteur Tom McKay, heeft maar liefst 500 uur gespendeerd om alle dialogen van hoofdpersoon Henry in te spreken. Henry reageert op vrijwel alles en je kan met de meeste NPC’s lange gesprekken houden. Soms is het gewoon een praatje, maar andere keren krijg je handige extra informatie over je quest.

Deze game heeft niet een standaard map waar allerlei uitroeptekens en vraagtekens op de map staan aangekaart. De map vult zichzelf met interessante punten om te bezoeken aan de hand van conversaties die je voert met mensen. Zo kan een innkeeper je vertellen dat er een verborgen schat is verstopt bij een begrafenis. Na dit gesprek zie je op de map een point of interest en kan je proberen om het schat te vinden. Alles verloopt organisch in Kingdom Come Deliverance 2. Het voelt allemaal realistisch en immersive.

Henry kan deelnemen aan activiteiten, strategische dobbelsteenspellen, werk vinden in dorpen, zelf de wereld verkennen en er zijn heel veel quests die behoorlijk goed zijn geschreven. Deze beginnen heel simpel, maar worden diepgaander. Zo kregen we een simpele quest waar we een vermiste personage moesten opzoeken. Wat bleek na een opsporing? Dit personage is zelf weggelopen, maar is in de wildernis aangevallen en heeft eerste hulp nodig. Degene die je heeft ingeschakeld voor deze quest, heeft niet volledig de waarheid gesproken. Het is aan Henry om te bepalen hoe hij omgaat met zulke situaties. De side quests van Kingdom Come Deliverance 2 zijn bijna allemaal net zo interessant als die van The Witcher III.

kingdom come deliverance 2 dorp2

Tactisch vechten

Combat van Kingdom Come Deliverance 2 is een verbeterde versie van het systeem uit de eerste game. Je maakt gebruik van stances. Er is rechts, links, beneden en boven. De tegenstander heeft dit ook. Je kan dit zien aan de houding van de vijanden en daarop kan je reageren door een counter stance aan te nemen. Dit is een volledige first person game, en combat is niet anders. Aan het begin draait het vooral om een counter stance innemen. Het combat systeem voelt nog steeds niet helemaal perfect aan, het is nog altijd een beetje clunky vooral als je het opneemt tegen meerdere vijanden tegelijk. Wel is het een grote stap vooruit in vergelijking met de eerste game.

Later krijg je de optie om combo’s te doen, te parryen, een riposte uit te voeren, een debuff te doen door te gillen, je kan je hond inschakelen voor het zorgen voor een opening en je kan gebruikmaken van long ranged wapens zoals een crossbow of een pijl en boog. We moeten wel zeggen dat ranged combat heel vervelend is om goed uit te voeren. Zo ben je een halve minuut bezig met het herladen van een kruisboog. Respect als je deze game kan uitspelen als een ranged warrior. Een zwaard en een schild vonden wij het meest effectief en gebalanceerd wat betreft offense en defense.

Daarnaast is het combat zo gedaan dat je altijd dreiging voelt. Een verkeerde move en je kan gehakt worden en daardoor hevig bloeden. Het bloeden moet je stoppen met verband, anders sterf je. Alle encounters voelen hierdoor aan als een gevecht tot de dood, met constante dreiging en spanning.

kingdom come deliverance 2 combat

Dit is niet een standaard RPG

Kindom Come Deliverance 2 is niet alleen een standaard RPG, maar ook een survival en een simulatiegame. Met name de eerste 10 uur van deze game komt langzaam op gang omdat je letterlijk vanaf 0 begint. Mensen vertrouwen je niet, je hebt geen gear, geen skills of perks. Het is letterlijk overleven om de volgende dag te bereiken. Net als in een survival-game moet je voedsel vinden, want er is een hongermeter. Er is ook een slaapmeter en slapen neemt wat van je honger weg. Je hond heeft zowel een honger als een loyality-meter. Als je geen voedsel geeft aan je hond loopt hij een tijdje weg om zelf zijn maag te vullen. Daarnaast kan je armor breken, je kan vies ruiken en ogen, voedsel en kruiden die je hebt opgepakt, kunnen bederven. Je zwaard kan bot worden waardoor het minder scherp is. Zo heb je veel survival-mechanics die je allemaal moet managen. Doe je dit niet, dan maak je het voor jezelf heel lastig.

Het leven in het oude Europa is hier ook een simulatiegame. Je bent in deze game een lange tijd bezig met verschillende activiteiten, wat bij andere games een simpele klik op een knop of een cooldown is. Potions moet je zelf craften door echt in een alchemie-kamer te bezoeken en één voor één de materialen te verwerken in een pan. Hetzelfde geldt voor het maken van armor of wapens. Je moet letterlijk wapens craften door staal te verwerken met een hamer. Zulke activiteiten nemen tijd in beslag waardoor dit niet iedereen zal aanspreken. Van quest naar quest gaan zoals bij andere RPG’s in een rap tempo, dat is hier vrijwel onmogelijk, omdat je moet slapen, eten, drinken, craften en meer. Het maakt het geheel zeker meer immersievoller, maar tegelijkertijd vraagt deze game wel veel geduld van de speler. Gelukkig krijg je door deze activiteiten vaak te doen, handige perks die je leven iets makkelijker gaan maken. Na de eerste uren, komt er steeds meer flow in de gameplay omdat je sterker wordt, beschikt over meer reputatie, betere gear, meer perks en meer geld. Laatstgenoemde kan je gebruiken om veel te skippen zoals het maken van je eigen potions.

Dialogen hebben ook invloed op het verloop van een quest, maar ook je reputatie. Henry heeft bij alle dorpen een eigen reputatiemeter van 0 tot 100. Als je mensen helpt, als je niet liegt, niet steelt en niets illegaals doet, dan stijgt je reputatie naar positief. Dit geeft je handige bonussen zoals kortingen in winkels, mensen die antwoorden geven op je vragen of dorpelingen kunnen je zelfs een bed geven waar je de nacht kan doorbrengen.

Andersom kan je deze game ook spelen. Je kan de ‘bad guy’ worden als je dat zou willen en dat heeft effect op je reputatie. Bij een negatieve reputatie vermijden mensen je of vallen je soms zelfs direct aan. Het is aan jou om te bepalen wat je doet per quests en hoe gemeen je wilt zijn. Het enige wat ons tegenviel bij vooral een paar lange side quests, waren de beloningen. Soms krijg je heel weinig, want niet rewarding genoeg aanvoelt voor de tijd en moeite die je hebt gestoken. Zo hebben we een quest gedaan voor een NPC waar we naar verschillende verre plekken op de map moesten om problemen op te lossen. Uiteindelijk was de beloning letterlijk een bedankje.

kingdom come deliverance 2 schild

Een irritatiepunt

Een punt van kritiek verder is het save systeem in Kingdom Come Deliverance 2. Je kan hier niet traditioneel saven door een save file te selecteren. Nee, hier moet je gebruikmaken van speciale save potions die je moet craften. Aangezien materialen schaars zijn, wil je deze potions enkel gebruiken op kritieke punten. Er zijn nog twee alternatieve methodes om te saven. De eerste is door te slapen in je eigen bed, bijvoorbeeld bij een Inn waar je hebt betaald om te overnachten. Dan slaat de game je voortgang op. De tweede is door te drukken op ‘save and exit’ via het menu. Je moet dus de game afsluiten om je voortgang op te slaan wat vreemd aanvoelt om te doen. Dit is niet heel handig omdat altijd je laatste save wordt herschreven. Daarnaast haalt het je uit de flow als je de game steeds afsluit en weer opstart. Bovendien zijn de laadschermen best lang, ook op de PS5.

Doordat de game geen autosaves blijft maken en het zelf saven lastiger is dan het had moeten zijn, kan je progressie verliezen. Denk bijvoorbeeld aan een game crash wat we hebben meegemaakt. Zo hadden we 2 uur gameplay kwijtgeraakt. Progressie kan je ook verliezen door te sterven. Als je bijvoorbeeld te maken krijgt met een verrassingsaanval van bandieten in de natuur en je sterft, dan kan je opnieuw beginnen van je allerlaatste save point. Die save kan weleens een uur of twee geleden gemaakt zijn.

Op de PC heeft een modder dit probleem op de dag van lancering opgelost door gewoon een ouderwets savesysteem te implementeren, maar op de consoles moet je het doen met de bovengenoemde manieren.

kingdom come deliverance 2 dorp

De CryEngine is in staat om een wereld tot leven te brengen

Kingdom Come Deliverance 2 is een prachtige game. De wereld oogt realistisch, minder als een videogame, maar meer als een documentaire van het oude Europa. Deze game is gemaakt met CryEngine van Crytek. Deze zien we de laatste tijd steeds minder, omdat ontwikkelaars vaak kiezen voor Unreal, maar Kingdom Come Deliverance 2 laat zien dat de CryEngine tot veel in staat is. De details op armor, gezichten schilden, objecten, de manier hoe personages bewegen en doen, de schaduwen, de natuur, alles is mooi en realistisch gedaan.

Wij hebben deze game gespeeld op een PlayStation 5 Pro. Er is hier geen graphics modus. Je krijgt direct high fidelity en high framerate. Bij de base PlayStation 5 en de Xbox Series X, kan je kiezen voor high fidelity (opgeschaalde 4K op 30FPS) of Performance (1080p op 60FPS) Op de PS5 Pro kan je niet kiezen, je krijgt direct het beste van zowel Fidelity als Performance. Heb je een tv of monitor met VRR-ondersteuning, dan krijg je uncapped framerate. Wij hebben maximaal 75 FPS gezien op de PS5 Pro. Op de Xbox Series S krijg je alleen 1080p op 30FPS.

Voor een RPG met een scope als deze is de polish ook grotendeels goed. Er zijn zeker ruwe randen zoals grafische glitches of audio distortion, maar in onze playthrough hebben wij maar 1 irritante crash met progressieverlies meegemaakt. Voor de rest waren er geen game breaking bugs, maar meer ruwe randen in lijn der verwachting bij een ROG met een scope als deze. Warhorse gaat in de komende tijd deze bugs aanpakken met patches.

Conclusie

Kingdom Come Deliverance 2 is één van de meest immersive games ooit gemaakt. Zowel de main story als side quests zijn heel boeiend. Alle dialogen zijn belangrijk, personages zijn realistisch de wereld oogt heel levend en geloofwaardig. Het is geweldig om de middeleeuwen zo van dichtbij mee te maken. Het leven was hard destijds, waar je eigenlijk dagelijks werkt om te overleven. De life-sim-elementen zijn niet voor iedereen, omdat je iedere in-game dag veel moet managen en doen, maar dit alles zorgt voor meer immersie. Op enkele technische punten, balans en het save-systeem na, is dit een geweldige game die het woordje RPG (role-playing game) naar een hoger niveau tilt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties