Activision komt ieder jaar met een nieuwe Call of Duty-game, maar dit jaar is Activision zelf in handen van Microsoft. Dit is dus de eerste Call of Duty onder Microsoft. Daarom is deze game vanaf de dag van release, ook speelbaar via de service Xbox Game Pass. Dat maakt Call of Duty Black Ops 6, de meest toegankelijke premium Call of Duty-game tot nu toe, want je hoeft de game niet te kopen om het te kunnen spelen. Maakt deze Call of Duty-game, de hoge verwachtingen waar?
De single player campagne van Call of Duty: Black Ops 6 is een vervolg op Black Ops Cold War uit 2020. Waar Modern Warfare III een traditioneel achtbaan Call of Duty-verhaal met intense filmische momenten achterwege liet, gaat Black Ops 6 weer terug naar een klassiek Black Ops-verhaal met twists en turns. Net als in het verhaal van Black Ops Cold War, krijg je constant het gevoel dat er meer speelt. Weg zijn de saaie, lege open gebieden uit Modern Warfare III. De missies zijn hier weer traditioneel lineair met veel scripted events, veel explosies en vooral veel spektakel. Het verhaal hier heeft niet een wow-moment zoals in Black Ops Cold War, maar de story zal je van begin tot eind vermaken. Overigens is dit niet een korte single player campagne zoals voorgaande games. Vaak duurt een single player campagne in een Call of Duty 4 tot 5 uur. Hier ben je makkelijk 8 uur bezig om de eind credits te zien.
Waar Cold War draaide om de Koude Oorlog, draait Black Ops 6 om de Golfoorlog in het Midden-Oosten. Terwijl oorlog op barsten staat in het Midden-Oosten, blijkt er een mysterieuze militaire organisatie actief te zijn genaamd Pantheon met grote plannen. Pantheon heeft de CIA geïnfiltreerd. Niemand is meer te vertrouwen en het is niet meer duidelijk wat echt en wat een leugen is. Oude Black Ops-icoon Frank Woods begint een eigen operatie samen met Marshall. Jij staat in de schoenen van het personage Case. Samen met Woods, Marshall en later meer personen, moet je de waarheid achterhalen. Tussen missies kom je terecht in je safe house, een groot landhuis waar je met personages kan praten, bewijsmaterialen kan koppelen, upgrades kan kopen en er zijn verschillende geheimen om te ontdekken.
De missies zijn best goed gedaan met een mysterie wat in het groter geheel blijft hangen. Er is genoeg afwisseling tussen klassieke guns blazing-levels, chase scenes tot hele spannende infiltratiemissies. De meest indrukwekkende is een prachtig level waar je undercover actief bent in een casino in Italië. Dit level had net zo goed in Cyberpunk 2077 kunnen zitten, zo spannend en mooi vormgegeven is het. De eerste helft van de campagne is traditioneel Call of Duty. De tweede helft is meer wat je verwacht van een Black Ops-verhaal, met verrassingen en zelfs bovennatuurlijke elementen waar je niet direct weet wat er aan de hand is.
De grote vernieuwing dit jaar is het Omnimovement-systeem. Treyarch heeft veel tijd en moeite gestoken om spelers bewegingsvrijheid te geven. Voorheen kon je tijdens het rennen enkel vooruit. Met Omnimovement kan je alle kanten op rennen, sliden en duiken terwijl je ook snel je vuurwapen kan richten. Dit brengt een nieuwe laag strategie in de bekende Call of Duty gameplay-formule. Het systeem zorgt voor extra dynamiek, omdat je alle richtingen op kan gaan. Er zijn op sociale media veel discussies gaande over Omnimovement, vooral omdat het nu ook beschikbaar gaat worden in Warzone. Sommige vinden het een waardige toevoeging, anderen willen Omnimovement nooit meer terugzien. Wij kijken positief naar Omnimovement. Het is niet een totale game changer, maar een verbetering op de bekende formule. Daarnaast is het ook gewoon spectaculair, bijvoorbeeld wanneer je een granaat voor je ziet en net voor de explosie wegduikt als een John Wick of een Max Payne.
De gunplay in Call of Duty: Black Ops 6 is behoorlijk goed. Dat was iets wat ook geweldig was in Modern Warfare III van afgelopen jaar. Alle wapens, explosieven en gadgets voelen uniek van elkaar, waardoor er meer reden is om zoveel mogelijk te experimenteren. Het enige wat verbetering nodig heeft zijn hitboxes. Sommige schoten worden jammer genoeg niet geregistreerd, terwijl je duidelijk ziet dat je raak schiet. De laatste keer dat we dit meemaakten was op launch van Battlefield 2042. Hopelijk lost Treyarch dit snel op met een patch.
De multiplayer van Call of Duty: Black Ops 6 is sneller dan voorgaande games door Omnimovement. Spelers duiken en sliden alle kanten op, dus het is zeker even wennen, maar wanneer je dit systeem ghoed beheerst is het behoorlijk vermakelijk. De time-to-kill is klein, dus het sterven en spawnen gaat heel snel. De 16 gloednieuwe maps die op launch beschikbaar zijn, zijn ook gemaakt voor dit type gameplay. Je kan van daken springen terwijl je aan het schieten bent. Maps zijn compact waardoor je snel van cover naar cover kan sliden. Er zijn wel enkele maps die een beetje op elkaar lijken. Deze missen een identiteit. Geen map uit Black Ops 6 lijkt zo iconisch te gaan worden als Nuketwon. Een punt waar Treyarch naar moet kijken in een update, zijn spawn points. Deze zijn vaak te dichtbij de vijand waardoor je al kan sterven wanneer je spawnt.
Voor de rest werkt traditioneel multiplayer uitstekend. Dit is weer een modus waar je tientallen tot honderden uren in kan steken. Met content updates van aankomende seizoenen, wordt het alleen maar beter met meer wapens, meer maps, meer perks, meer operators, events en modi. Zo is de geliefde map Nuketown, een week na release gratis aan de game toegevoegd.
Naast de single player campagne en traditioneel multiplayer, bevat een Call of Duty-game vaak ook een Zombie-modus. Treyarch was de eerste studio die kwam met Zombies en sindsdien is het een vaste steunpilaar van de franchise geworden. In Black Ops 6 is zombies weer traditioneel waarbij je waves moet verslaan op een map en verschillende upgrades kan kopen. Er zijn momenteel twee zombie-maps en meer gaan volgen in content updates van aankomende seizoenen. De eerste map is een militaire basis op een duister eiland. De tweede is een klein dorpje in West-Viginia. Beide maps zijn goed in elkaar gestoken en zitten vol met verrassingen om te ontdekken. Met name als je samenspeelt, is het leuk om nieuwe dingen te ontrafelen op de map. Sommige van deze geheimen zijn zo bizar diep, dat je wel een guide online moet zoeken. Hoe deze mensen nu al de geheimen hebben weten op te lossen is voor ons een raadsel.
Zombies is toegankelijk voor alle spelers, maar voor de mensen die uitdaging zoeken, zijn er hele pittige extra missies. Zombies is dit jaar extra interessant omdat Call of Duty: Black Ops 6 op Xbox Game Pass staat. Zo is het vormen van een team met vrienden of familie, net wat eenvoudiger. Zombies in Call of Duty: Modern Warfare speelt niet in op innovatie, maar gewoon op ‘old school fun’.
Call of Duty: Black Ops 6 draait op de ‘IW9.0’ engine. Deze wordt ook gebruikt voor Warzone en de recente Modern Warfare-games. De engine maakt vooral indruk in lichteffecten, particle effecten en vloeiende animaties. Denk aan unieke herlaadanimaties per wapen of uitdrukkingen van gezichten in cutscenes. Ieder jaar zet Activision de lat net wat hoger wat betreft de presentatie. De performance op de PlayStation 5 is daarnaast heel goed. We hebben geen framedrop gemerkt. De game draait constant op een vaste 60 FPS en indien je beschikt over een 120 HZ-scherm of tv, dan kan je deze game ook op 120 FPS spelen. Over de PS5-gesproken, ontwikkelaar Treyarch heeft ook goed werk verricht wat betreft het ondersteunen van de DualSense-controller. Dat was bij Black Ops Cold War ook heel goed.Een minpunt is de interface van Call of Duty: Black Ops 6. Deze voelt heel rommelig. Door de bomen zie je het bos niet meer. Vrijwel alle Call of Duty-games van de afgelopen jaren zijn ook te vinden in het menu, waardoor alles een beetje door elkaar raakt. Het is allemaal onnodig verwarrend. Waarom moeten we langs meerdere vensters om de single player campagne te starten? Vroeger startte je Call of Duty op en had je gewoon vier items op het menu: Campagne, Multiplayer, Zombies en Opties. Simpel is soms het enige wat je nodig hebt.
Call of Duty: Black Ops 6 is een totaalpakket die op alle drie steunpilaren meer dan prima is. Een extra jaar ontwikkeltijd heeft duidelijk goed uitgepakt voor de kwaliteit. De single player campagne is de beste en vooral langste in jaren met veel afwisseling en verrassingen. De multiplayer is interessanter dan ooit met het Omnimovement-systeem en 16 gloednieuwe maps. Zombies keert terug naar de basis van de modus en dat is prima. Er zijn zeker punten waar Treyarch naar moet kijken zoals hitboxes die niet worden geregistreerd en menu’s die ongelofelijk verwarrend zijn. Desalniettemin is dit een hele vermakelijke Call of Duty, die we iedereen op zijn minst aanraden om te proberen via Xbox Game Pass.
Lees het artikel op de mobiele website