Astro Bot, de schattige kleine robot met blauwe oogjes heeft enkele avonturen gehad en beschikt al over een trouwe fanbase, maar de projecten waren meer kleinere tech demo’s voor de PS VR of de PS5 DualSense-controller. Team Asobi heeft de laatste drie jaar gewerkt aan een volwaardige nieuwe game en deze heet gewoon Astro Bot. Is deze kleurrijke platformer jouw geld, tijd en moeite waard?
Een gecrashte PS5
Dit is niet een veredelde tech demo zoals Astro’s Playroom, maar echt een volwaardige game met een premium-prijskaartje. Het verhaal begint letterlijk met een PlayStation 5-console die een ruimteschip is. De PS5 is op reis in de ruimte en wordt aangevallen door een buitenaards wezen. De PlayStation 5 crasht, alle iconen en componenten worden verspreid over het universum. Het is aan de kleine, maar dappere Astro Bot om iedereen en alles te verzamelen zodat de PlayStation 5 weer heel is.
Je begint met een kleiner schip en dat is een DualSense-controller met motoren. Hiermee ga je van planeet naar planeet om alle schade te herstellen. In totaal bevat Astro Bot 80 levels die je in ongeveer 12 uur uitspeelt. Wil je alles verzamelen en alle geheime levels doen dan ben je enkele uren langer bezig. Team Asobi heeft ook alvast aangegeven dat er meer content onderweg is en dat deze gratis zal zijn voor iedereen die Astro Bot in huis heeft. Het verhaal hier is meer een plot device dan echt een uitgesproken verhaal. Deze game draait om de belevenis, de fun, verrassingen, gameplay en geweldig vormgegeven levels.
Creatieve levels
Astro is een kleine robot die kan slaan, een charged spin kan doen vergelijkbaar met een Crash Bandicoot, hij kan dubbel springen, zwemmen en gliden van hoge plekken. Dit is een 3D-platformer vergelijkbaar met de 3D Mario-games. Hoewel Astro’s moveset niet heel uitgebreid is, is het leuke dat levels, vijanden en power-ups zo zijn gedaan dat de game geen enkele minuut verveelt of eentonig aanvoelt. Levels zijn lineair maar er zijn altijd beloningen in het ontdekken van alle hoeken, maar ook alles wat verticaal staat zoals de top van een boom of de bodem van een zwembad. Constant kom je verrassingen tegen met beloningen.
Hoewel je grotendeels van A naar B loopt per level, is er wel veel om te ontdekken waardoor je een gevoel van vrijheid krijgt. Het doel is om PlayStation-iconen te redden in levels. Denk bijvoorbeeld aan een Ratchet, Nathan Drake of een Kratos. Deze zijn vaak verstopt waardoor je aangemoedigd wordt om alles in een level te verkennen. Als je iets gemist hebt aan het einde van een level, dan kan je ervoor kiezen om dat level opnieuw te spelen, dit keer met een meevliegende vogel die je helpt met het vinden van schatten. Er is altijd meer om te ontdekken als je maar blijft zoeken. Soms zijn er zelfs geheime levels te vinden in een ander level. Dit zijn meest uitdagende stukjes in Astro Bot en vergen uitstekende platform-skills.
Echter zijn er maar een paar van deze hele uitdagende levels. Astro Bot is grotendeels een makkelijke game. We missen wel de uitdagende levels die we bijvoorbeeld zien in een Mario, Crash Bandicoot en een Donkey Kong. Astro Bot bevat geen levens of een game over-scherm. Als je bijvoorbeeld valt van een berg, dan verlies je enkel een paar coins en kan je via een checkpoint verder.
Unieke mechanics per level
Levels bevatten vaak vette power-ups die je enkel in dat level kunt gebruiken. Deze zorgen voor meer diepgang in de gameplay, maar ook voor meer vermaak per level. Omdat je steeds weer een verrassing tegenkomt, blijft de fun factor ook in de latere uren van de game op een hoog niveau. Met bokshandschoenen kan Astro flinke klappen uitdelen, maar je kan dit ook gebruiken als een katapult om snel op een gebied te komen. Met een ballon-power-up kan Astro zichzelf laten opstijgen om hoge plekken te bereiken. Met een spons-kracht, kan Astro lava en vuur doen uitdoven om te kunnen vorderen. Verder is er een power-up waarmee de wereld zo klein wordt als in de ogen van een klein muisje. Ieder level is daarom memorabel, heel creatief bedacht en vormgegeven. Doordat power-ups uniek zijn per level, is er ook meer replaywaarde om bepaalde gameplay-elementen opnieuw mee te maken.
Ook heel vet gedaan zijn speciale levels die draaien om de grotere iconen voor PlayStation. Zo is er een level waar Astro Bot gebruik kan maken van de Leviathan Axe van Kratos uit God of War. Dit is niet een simpele throwback naar die games, want de gameplay van de bijl werkt hetzelfde als in de game God of War. Ook de soundtrack van een desbetreffende game wordt afgespeeld wanneer je in zo’n level terechtkomt. Alsof de creatieve standaard-levels niet genoeg waren, heeft Team Asobi de lat nog hoger gelegd en levels gemaakt die draaien om bepaalde franchises. Er zijn een paar hele vette in de game Astro Bot, maar deze gaan we niet spoilen en laten we jullie zelf ontdekken.
Immersie en presentatie
PlayStation-iconen redden is je primaire doel, maar levels bevatten ook puzzelstukjes en coins. Met puzzelstukjes kan je je basis voorzien van handige upgrades om bijvoorbeeld je ruimteschip te customizen. Verder is er een Gacha-grijpautomaat. Hier kan je gespaarde coins spenderen om extra’s te ontgrendelen voor de iconen die je hebt gered. Ook hier zijn er leuke verwijzingen en verrassingen. De Gacha-machine werkt enkel met in-game coins. Astro Bot heeft geen ondersteuning voor microtransacties. Alles in de game is vrij te spelen, door gewoon de verschillende levels te doen.
Een andere feature die noemenswaardig is, is hoe geweldig de DualSense-controller aanvoelt bij het spelen van Astro Bot. Dit is één van de weinige games waar de game minder immersive zou zijn, als je het niet zou spelen met een DualSense-controller. De gratis game Astro’s Playroom op de PS5, maakte op dit gebied indruk, maar Team Asobi heeft dit keer alles uit de controller gehaald. Geen enkele game op de PS5 tot nu toe maakt zo goed gebruik van alle features van de controller zoals Astro Bot dat doet. De ingebouwde speakers brengen alle geluiden dichter naar de speler. Haptick feedback is werkelijk subliem waarbij je iedere trilling die Astro voelt, meekrijgt via de controller. Denk aan het lopen op gras, plassen water, door balderen of regendruppels. Met de adaptive triggers voel je de weerstand van bijvoorbeeld een katapult. De motion controls gebruik je om je schip te besturen bij het landen in een level.
Astro Bot oogt verder heel mooi op de PlayStation 5. Zowel de kleine robot zelf als de omgevingen zijn prachtig vormgegeven. Alle planeten en levels hebben een eigen stijltje, van tropische omgevingen tot planeten die helemaal bevroren zijn. De game draait verder op een vaste vloeiende 60 frames per seconde en we hebben geen framedrop opgemerkt. De animaties zijn verder vloeiend en uniek per vijand, omgeving of power-up. De physics, belichting en animaties van bijvoorbeeld water, vuur en slijm zijn ook heel indrukwekkend. In onze 12 uur playthrough zijn we geen bug, glitch of crash tegengekomen. De laatste tijd komt het niet vaak voor, maar Astro Bot is een game die vanaf dag 1 goed gepolished is.
Conclusie
Astro Bot is een geweldige platformer. De laatste keer dat wij zoveel hadden genoten van een 3D-platform-game was met Super Mario Odyssey, een game uit 2017. Sony bewijst hier dat niet alleen Nintendo uitstekende platform-games kan maken. Astro Bot kan zich meten met de titanen in dit genre. Vanaf de eerste tot de laatste minuut, is het puur vermaak. Alleen hadden wij iets meer uitdaging gezien. Voor ons voelde Astro Bot op een paar levels na, iets te simpel. Dat is inclusief de baasgevechten. Ook is er geen multiplayer-component aanwezig, dis is echt een pure single player game. Kortom, als Astro’s Playroom indruk op je had gemaakt of als je liefhebber bent van platform-games, dan is dit absoluut een must-have!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties