De geniale zet van Netflix die hen bijna 22 miljoen nieuwe abonnees opleverde, ondanks verbod op paswoord delen Film & TV
De geniale zet van Netflix die hen bijna 22 miljoen nieuwe abonnees opleverde, ondanks verbod op paswoord delen
Film & TV

De geniale zet van Netflix die hen bijna 22 miljoen nieuwe abonnees opleverde, ondanks verbod op paswoord delen

Je keuze voor een streamingdienst is belangrijk. Met Max dat uitpakt met de paddenstoelenchaos van The Last of Us, Amazon die bloed laat vloeien met The Boys, en Disney+ die je meeneemt naar een sterrenstelsel hier ver vandaan met Skeleton Crew, is het moeilijk te beslissen waar je je geld aan uitgeeft.

Welke streamingdienst kiezen?

In een tijd waarin je misschien ook al betaalt voor Spotify Premium en YouTube Premium, kunnen de meeste mensen simpelweg niet alle streamingdiensten bijhouden. Ondanks pieken en dalen blijft Netflix de onbetwiste koning van het streamen. Het platform biedt originele series zoals Stranger Things, Black Mirror, Baby Reindeer en Monsters: The Lyle and Erik Menendez Story.

Aanpak van Netflix tegen wachtwoord delen

Er waren zorgen dat de hardere aanpak van Netflix tegen wachtwoorddelen de streaminggigant flink in de portemonnee zou raken. Maar in plaats van een massale overstap naar concurrenten, lijkt het erop dat gebruikers juist in de buidel tastten en het platform verder hielpen groeien. Volgens Alex Penunuri, gedeeld op X, genoot Netflix van groei na de maatregelen tegen wachtwoorddelen. Naar schatting waren er zo’n 100 miljoen huishoudens die keken met iemand anders’ wachtwoord, wat neerkomt op 100 miljoen huizen die gratis genoten van de dienst.

Aangezien de standaard advertentievrije versie van Netflix momenteel $15,49 per maand kost, betekent dat een gigantisch verlies van $1,5 miljard per maand. Zelfs met het goedkopere abonnement van $6,99 per maand met advertenties, loopt het verlies jaarlijks in de miljarden. Met de opkomst van streamingdiensten zoals Disney en HBO had de groei van Netflix in 2023 ook vertraging opgelopen, wat betekende dat er drastische maatregelen nodig waren. Hoewel er flink protest was online en Netflix een viraal mikpunt werd met memes over het einde van het platform, hadden de executives twee slimme trucs achter de hand.

(lees verder onder de afbeelding)

De geniale zet van Netflix die hen bijna 22 miljoen nieuwe abonnees opleverde, ondanks verbod op paswoord delen

Netflix: Extra lid toevoegen

De maatregelen tegen wachtwoorddelen werden halverwege 2023 ingevoerd, een periode waarin veel grote releases op het programma stonden en mensen doorgaans meer tijd hebben om te bingewatchen. In de zomer van 2023 lanceerde Netflix belangrijke titels zoals Queen Charlotte: A Bridgerton Story, Extraction 2, en seizoen 3 van The Witcher. Uit angst voor FOMO zorgden de nieuwe anti-wachtwoordmaatregelen voor het hoogste aantal betaalde inschrijvingen sinds 2020, het piekjaar tijdens de pandemie.

Disney+ volgt het voorbeeld

Daarnaast zorgde de nieuwe functie ‘Extra Lid Toevoegen’ voor een groot succes. Het was goed voor 30% van de nieuwe inschrijvingen in het volgende kwartaal, terwijl het algoritme van Netflix beter werkte doordat accounts niet langer gedeeld werden. Ondanks alle kritiek wist Netflix in de laatste zes maanden van 2023 maar liefst 21,9 miljoen nieuwe abonnees toe te voegen, steeg de omzet naar $18,6 miljard en vergaten de meeste mensen waarom ze überhaupt boos waren.

De aanpak van Netflix bleek succesvol, want niet lang daarna volgde Disney’s streamingdienst met een vergelijkbare strategie tegen wachtwoorddelen. Hoewel de prijzen blijven stijgen en er altijd critici zullen zijn, bewijzen de extra 22,4 miljoen abonnees in de eerste negen maanden van 2024 dat deze gok keer op keer zijn vruchten afwerpt.

(Bron: Unilad Tech - Afbeeldingen: Unsplash)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties