Fietsen is in België niet alleen populair, maar ook sterk gereglementeerd. Eén van de vaakst gestelde vragen door fietsers: is verkeerde verlichting op je fiets een verkeersovertreding? Het korte antwoord is: ja, en de gevolgen zijn niet min. In dit artikel leggen we uit wat de regels zijn rond fietsverlichting, welke fouten het vaakst voorkomen, wat de boetes zijn én hoe je in orde blijft.
Wat zegt de wet over fietsverlichting in België?
Volgens de Belgische wegcode is fietsverlichting verplicht zodra het donker is of het zicht beperkt is tot minder dan 200 meter (denk aan mist, regen of schemer). Zowel voor- als achterlichten zijn vereist:
- Wit of geel voorlicht, goed zichtbaar op minstens 100 meter.
- Rood achterlicht, eveneens zichtbaar op minstens 100 meter.
- Reflectoren zijn ook verplicht: wit vooraan, rood achteraan, en oranje op de pedalen én in de wielen of op de banden.
Zowel vaste verlichting als afneembare lampjes (zoals op kleding of rugzak) zijn toegestaan, zolang ze correct geplaatst zijn en aan de zichtbaarheidseisen voldoen.
Wat valt onder ‘verkeerde verlichting’?
Veel fietsers denken dat een werkend lampje voldoende is, maar verkeerde fietsverlichting is een veelgemaakte fout en wél degelijk een verkeersovertreding. Enkele voorbeelden van foutief gebruik:
- Een blauw of knipperend licht aan de voorkant: niet toegestaan.
- Alleen een achterlicht gebruiken, zonder voorlicht.
- Lampjes die niet goed zichtbaar zijn door slechte plaatsing of kapotte batterijen.
- Felle flitslampjes die andere weggebruikers verblinden: ook verboden.
Zelfs als je denkt zichtbaar te zijn, ben je dat volgens de wet niet altijd. En dat kan je duur komen te staan. (lees verder onder de afbeelding)

Wat is de boete voor verkeerde fietsverlichting?
Wie betrapt wordt met foutieve of ontbrekende fietsverlichting riskeert een boete van €58 (vast bedrag voor een lichte overtreding van eerste graad). Bij herhaling of gevaarlijk gedrag (zoals fietsen zonder verlichting op een drukke baan), kunnen politieagenten strengere maatregelen nemen of een proces-verbaal opstellen.
Belangrijk: ook elektrische fietsen en speed pedelecs vallen onder dezelfde regelgeving. Enkel als je voertuig is goedgekeurd met geïntegreerde verlichting, hoef je geen extra lichten te voorzien — maar ze moeten wél werken.
Waarom is correcte fietsverlichting zo belangrijk?
Naast het juridische aspect is fietsverlichting essentieel voor je veiligheid. Studies van onder meer VIAS institute tonen aan dat zichtbaarheid één van de belangrijkste factoren is bij ongevallen met fietsers. Fietsers zonder correcte verlichting worden tot wel 70% minder snel opgemerkt in het donker. Goede verlichting vermindert dus niet alleen het risico op een boete, maar ook op ernstige ongevallen.
Tips om boetes en gevaar te vermijden
Wil je zeker zijn dat je in orde bent en veilig onderweg bent? Hou dan deze tips in gedachten:
- Controleer je lichten regelmatig, zeker in de herfst en winter.
- Gebruik kwaliteitsvolle, waterdichte fietsverlichting met lange batterijduur.
- Plaats lichten op de juiste plekken: vast op het frame of op de bagagedrager.
- Kies bij voorkeur niet-knipperende, heldere LED-verlichting.
- Overweeg extra reflecterende accessoires voor extra zichtbaarheid.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties