Sinds 1 maart 2014 is het in België wettelijk verplicht om te ritsen bij wegversmallingen. Deze maatregel is ingevoerd om de verkeersdoorstroming te verbeteren en files te verminderen. Toch blijkt dat niet alle bestuurders op de hoogte zijn van deze verplichting of de correcte toepassing ervan. In dit artikel bespreken we het belang van ritsen, de wettelijke bepalingen en hoe u deze techniek correct toepast.
Ritsen is het beurtelings invoegen van voertuigen op een vrije rijstrook bij een vermindering van het aantal rijstroken. Dit gebeurt wanneer het verkeer sterk vertraagd is en een rijstrook ophoudt te bestaan of onbruikbaar wordt, bijvoorbeeld door wegenwerken of een ongeval. Bestuurders op de wegvallende rijstrook rijden door tot aan de versmalling en voegen daar om beurten in op de vrije rijstrook. Bestuurders op de vrije rijstrook moeten hierbij beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder.
De verplichting tot ritsen is opgenomen in artikel 12bis van de Belgische wegcode en trad in werking op 1 maart 2014. Deze regelgeving bepaalt dat bestuurders bij sterk vertraagd verkeer en een wegversmalling verplicht zijn om het ritsprincipe toe te passen. Niet naleven van deze regel wordt beschouwd als een overtreding van de eerste graad, wat kan leiden tot een boete van minimaal 55 euro.
Om ritsen effectief en veilig toe te passen, volgt u deze stappen:
(lees verder onder de afbeelding)
Correct ritsen biedt meerdere voordelen:
Ondanks de duidelijke regelgeving bestaan er enkele misverstanden over ritsen:
(Bron: Wegen en Verkeer - Afbeeldingen: Unsplash)
Lees het artikel op de mobiele website