's Nachts je elektrische wagen opladen? Amerikaanse studie wijst op de gevaren, en ook België kan in de problemen komen News
's Nachts je elektrische wagen opladen? Amerikaanse studie wijst op de gevaren, en ook België kan in de problemen komen
News

's Nachts je elektrische wagen opladen? Amerikaanse studie wijst op de gevaren, en ook België kan in de problemen komen

De meeste eigenaars van elektrische voertuigen laden hun auto’s 's avonds of 's nachts thuis op. Dit kan in de nabije toekomst leiden tot overbelasting van het elektriciteitsnetwerk, waarschuwt de Stanford Universiteit in een studie.

Risico van 's nachts je elektrische wagen op te laden

De studie toont aan dat de meerderheid van de elektrische voertuigen ‘s avonds of 's nachts wordt opgeladen, wat een risico voor het elektriciteitsnet met zich meebrengt. De onderzoekers raden aan om auto’s overdag op het werk of bij openbare laadstations op te laden. In het onderzoek, gepubliceerd in het tijdschrift ‘Nature Energy’, werd de verwachte belasting van het elektriciteitsnet in het westen van de Verenigde Staten tot 2035 onderzocht, met het oog op het toenemende aantal elektrische voertuigen.

De conclusie is dat als de snelle groei van elektrische voertuigen aanhoudt en het nachtelijk opladen gebruikelijk blijft, de piekvraag naar elektriciteit in iets meer dan tien jaar met 25% kan toenemen. Dit zou kunnen betekenen dat de staat Californië meer generatoren moet bouwen, waarschijnlijk op basis van aardgas, of flink moet investeren in dure energieopslag. Wanneer mensen hun oplaadgewoonten verschuiven naar overdag, bijvoorbeeld op het werk of bij openbare laadstations, zou dit niet alleen de uitstoot van broeikasgassen verminderen, maar ook extra kosten voor de opwekking en opslag van elektriciteit vermijden.

(lees verder onder de afbeelding)

's Nachts je elektrische wagen opladen? Amerikaanse studie wijst op de gevaren, en ook België kan in de problemen komen

Hoge tarieven op basis van piekverbruik

Een uitdaging is dat commerciële en industriële klanten van energieleveranciers hoge tarieven moeten betalen op basis van hun piekverbruik, wat werkgevers kan ontmoedigen om laadstations te installeren, vooral als meer dan de helft van hun werknemers elektrisch rijdt. Ram Rajagopal, coauteur van de studie, zegt: "We moedigen beleidsmakers aan om nutstarieven te overwegen die het opladen overdag stimuleren en investeringen in oplaadinfrastructuur bevorderen, zodat mensen hun auto’s meer op het werk kunnen opladen." Op dit moment heeft Californië in de late ochtend en vroege middag vaak een overschot aan elektriciteit, voornamelijk dankzij zonne-energie.

Ook in België

De bezorgdheid over mogelijke overbelasting van het elektriciteitsnet door het opladen van elektrische voertuigen geldt niet alleen voor Californië, maar ook voor België. De energieregulator VREG stelde reeds verschillende beleidsmaatregelen voor die de toekomstige netbelasting moeten verlagen. Dit omvat het stimuleren van trager opladen van elektrische voertuigen op laagspanning. In de toekomst, richting 2050, zal het laagspanningsnet op veel plekken versterkt moeten worden om overbelasting te voorkomen.

Enkele jaren geleden meldde de sectororganisatie Synergrid nog dat het Belgische elektriciteitsnet in staat is om een groei van het elektrische wagenpark aan te kunnen, op voorwaarde dat het laden van voertuigen verspreid plaatsvindt. "Als iedereen zijn wagen op hetzelfde moment aansluit bij thuiskomst van het werk, ontstaat er een probleem," luidde de waarschuwing.

(Afbeeldingen: Freepik)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties