Reden waarom man die eerste Tesla Cybertruck in Groot-Brittannië kocht er misschien nooit in zal kunnen rijden

Een YouTuber die een Tesla Cybertruck naar het Verenigd Koninkrijk heeft geïmporteerd, wordt geconfronteerd met een aantal obstakels bij het verkeersrechtelijk maken ervan. Yianni Charalambous, eigenaar van een werkplaats voor het wrappen van luxe voertuigen in Engeland, is echter vastbesloten om zijn Cybertruck goedgekeurd te krijgen voor de Britse wegen. Als dat lukt, zou het voertuig de eerste legale Cybertruck in Groot-Brittannië worden.

Yianni Charalambous staat bekend om zijn YouTube-kanaal Yiannimize, waarmee hij talloze beroemdheden heeft geholpen hun auto's te ‘custom wrappen’. Vorige maand kondigde Charalambous aan dat hij de Cybertruck had gekocht van een vorige eigenaar in Californië. Het elektrische voertuig zou naar Groot-Brittannië worden verscheept, maar werd geweigerd vanwege het brandgevaar, volgens Auto Evolution.

Extreem scherpe randen zorgen voor problemen

In plaats daarvan werd het per luchtvracht naar Italië vervoerd, naar Albanië verscheept en vervolgens naar het Verenigd Koninkrijk gereden met Albanese kentekenplaten en verzekering. Een van de vele veranderingen om aan de Britse verkeersnormen te voldoen, is het verkrijgen van een Brits kenteken en het vervangen van de rode richtingaanwijzers door amberkleurige. Volgens The Sun zijn richtingaanwijzers wettelijk verplicht om amberkleurig te zijn zodat andere weggebruikers ze kunnen onderscheiden van de standaard rode remlichten.

Volgens de Britse regelgeving moeten auto's ook richtingaanwijzers op de zijspiegels hebben. Daarnaast moet de Tesla mistlampen hebben, maar alleen mistlampen die aangaan met de koplampen van de auto. Een van de problemen die de eigenaar van de werkplaats heeft, is het afstompen van de scherpe, hoekige carrosserie van de Cybertruck. Een andere reden waarom Charalambous er niet in is geslaagd om zijn Tesla op de weg te krijgen, zijn de extreem scherpe randen.

(lees verder onder de afbeelding)

"Gaat me dit lukken met een Tesla Cybertruck?"

Om te kunnen slagen, zou Charalambous de onveilige randen van het voertuig moeten bedekken met rubber. Ook dat zal niet eenvoudig zijn, want Tesla's VP Voertuigtechniek Lars Maravy vertelde eerder aan TopGear.nl dat de Cybertruck een afronding van 3,2 millimeter op uitstekende delen vereist om aan de Europese veiligheidsnormen te voldoen. “Het is onmogelijk om een afronding van 3,2 millimeter te maken op een plaat roestvrij staal van 1,4 millimeter”, zei hij. Charalambous riep de hulp in van een monteur om al deze wijzigingen aan te brengen die nodig waren om door de IVA-test (Individuele Voertuig Goedkeuring) te komen.

“Wat is je eerlijke mening over hoe je dit voor elkaar krijgt?” vroeg de YouTuber aan de monteur in een van zijn video's. “Online zeggen mensen 'Je hebt geen kans'.” De expert antwoordde: “Ik heb een geschiedenis in het importeren van auto's en het werken met dit soort dingen. Er zijn twee soorten goedkeuringen die je kunt krijgen. Er is de typegoedkeuring die de fabrikant moet doen en die is een stuk strenger. Optimistisch voegt de monteur eraan toe: “IVA is niet zo streng. Alles is wat eenvoudiger. Dus ik denk dat als we alle lichten aan de praat krijgen, ze hem zullen registreren.”

Hij hoopt dat het hem ongeveer een of twee weken zal kosten om de vereiste aanpassingen te voltooien, wat ons het nieuwe jaar in zal brengen. Charalambous voorspelt: “Als we dit kunnen registreren met Engelse kentekenplaten, dan zul je een toevloed van deze auto's zien in het Verenigd Koninkrijk.”

(Afbeeldingen: Screen grabs YouTube)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen