Onderzoek toont aan: 12 procent van Belgische werknemers ervaart druk om buiten werkuren bereikbaar te zijn News
Onderzoek toont aan: 12 procent van Belgische werknemers ervaart druk om buiten werkuren bereikbaar te zijn
News

Onderzoek toont aan: 12 procent van Belgische werknemers ervaart druk om buiten werkuren bereikbaar te zijn

Twaalf procent van de werknemers voelt zich onder druk gezet om buiten werkuren of tijdens vakantie bereikbaar te zijn voor hun werkgever, volgens een studie van IDEWE bij ongeveer 127.000 werknemers in België.

Sinds april vorig jaar is de deconnectiewet van kracht, die voorschrijft dat werkgevers met meer dan 20 werknemers niet mogen verwachten dat hun medewerkers buiten werkuren ‘online’ zijn en hen in principe ook niet mogen storen. IDEWE wilde een jaar later nagaan of deze wet nageleefd wordt. Tussen 2020 en 2023 werden 126.956 werknemers bevraagd over de druk om bereikbaar te zijn buiten werkuren.

Meer bereikbaarheidsdruk = minder tevreden op het werk

Uit de resultaten bleek dat 12,3 procent deze druk voelde in 2023, tegenover ongeveer 14 procent in 2020. "De wetgeving lijkt alvast een beginnend effect te hebben," zegt Rosanne Volckaert, preventieadviseur psychosociale aspecten bij IDEWE aan hln.be. "De eerste cijfers van 2024 zetten deze trend verder, maar dat zijn nog voorlopige data." Werknemers die moeite hebben met deconnecteren door bereikbaarheidsdruk zijn minder tevreden op het werk, blijkt ook uit de studie: 73 procent van de werknemers met bereikbaarheidsdruk is tevreden, tegenover 82 procent van degenen zonder die druk.

Daarnaast hebben werknemers met bereikbaarheidsdruk minder de intentie om in hun job te blijven (63 procent tegenover 70 procent), ervaren ze meer stress (40 procent tegenover 26 procent) en uitputting (44 procent tegenover 30 procent). Hierdoor lopen ze een hoger risico op burn-out (26 procent tegenover 15 procent) en werkgerelateerde psychosociale uitval (19 procent tegenover 10 procent).

Welke functies?

De studie onderzocht ook of bepaalde functies binnen een bedrijf meer of minder verplicht voelen om bereikbaar te blijven. Vooral leidinggevenden ervaren de bereikbaarheidsdruk, zo blijkt uit de analyse. Ongeveer 14 procent van de niet-leidinggevenden voelt deze druk, tegenover 15 procent van leidinggevenden van uitvoerend personeel en 22,9 procent van leidinggevenden van leidinggevenden.

"Als we één conclusie kunnen trekken, is het dat werkgevers niets te winnen hebben bij een hoge bereikbaarheidsdruk onder hun werknemers," stelt Lode Godderis, CEO bij IDEWE en professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven.

(Bron: hln.be – Intropic: Freepik)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties