In de kou stranden met een elektrische auto is iets waar veel potentiële kopers zich terecht zorgen over maken, maar een YouTuber laat zien dat je Tesla het misschien wel beter doet dan verwacht.
Vriestemperaturen zijn nooit prettig om buiten te zijn en je auto voldoende verwarmen om de kou te bestrijden kan je in de problemen brengen als je gestrand bent en niet meer thuis kunt komen. Hoewel de meeste mensen niet in de buurt komen van de problemen die inwoners van Siberië hebben als het gaat om autorijden in de winter, moet je er toch rekening mee houden hoe ver je auto kan gaan als je buiten bij temperaturen onder nul vast komt te zitten op de weg.
Hoe presteert een Tesla bij vrieskou?
Gelukkig heeft YouTuber ‘FrozenTesla’ een aantal mythes rond elektrische voertuigen uit de wereld geholpen door een ervaring uit te voeren waarbij zijn Tesla de hele nacht doorreed bij temperaturen tot -28⁰C. Het was bedoeld om te simuleren hoe het zou zijn als er een file of een aardverschuiving was die je auto tot stilstand bracht, waarbij je de verwarming wilt aanzetten, verwarmde stoelen wilt inschakelen en misschien zelfs een film wilt kijken terwijl je wacht tot alles is opgeruimd.
'Keep Climate'-modus
Vanaf 67% - want je zult je nooit in zo'n situatie bevinden met een volle accu - wordt de modus ‘Keep Climate’ geactiveerd om ervoor te zorgen dat je lekker warm in je auto blijft zitten. Als je elk uur opnieuw controleert, daalt de batterij elke keer met slechts 3,5%, ondanks dat deze zogenaamd energieverslindende functies zijn ingeschakeld, en er is zelfs genoeg ruimte om jezelf te vermaken met een film of de radio. Als je 's ochtends na ongeveer 12 uur terugkomt, is de batterij gedaald tot 29%, wat neerkomt op bijna 40% in totaal of iets meer dan 3% per uur.
(lees verder onder de afbeelding)
31 uur batterijduur
Dit geeft je een behoorlijke buffer om mee naar huis te rijden als je toevallig zo lang vastzit, maar bij minder kun je je zorgen gaan maken. Volledig opgeladen accu's zouden echter ongeveer 31 uur kunnen meegaan, wat zeker lang genoeg is om je in de meest extreme omstandigheden op de been te houden - al moet je er wel rekening mee houden dat de Model 3 in deze video de Long Range-versie is, die een iets grotere accucapaciteit heeft dan zijn tegenhanger met achterwielaandrijving.
"Mijn Tesla is de beste winterauto die ik ooit had"
Iets anders om over na te denken is dat de equivalente kosten in batterijstroom voor deze tijdsduur ongeveer 3,49 euro zijn, terwijl hetzelfde in standaard benzineauto's ongeveer 7,65 euro zou zijn. Dit is natuurlijk dubbel zo duur, maar een kleine uitgave vergeleken met het laten wegslepen van je auto. Het is waar dat een standaard benzineauto veel langer stationair draait dan een EV, maar het verschil is veel minder dramatisch dan je zou verwachten en de Tesla houdt meer dan genoeg stand om extreme situaties aan te kunnen.
Eén kijker merkte op: “Hij bewees zojuist dat het hebben van een Tesla in koud weer niet zo dramatisch is als sommige mensen beweren,” terwijl een ander toevoegt: “Ik, wonend in het noordpoolgebied, kan bevestigen dat mijn Tesla de beste winterauto is die ik ooit heb gehad”.
(Bron: Unilad Tech)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties